Learning objectives
(a) Acquisition of basic knowledge of the fundamental aspects of the
history of moral philosophy. (b) Acquisition of critical tools for the
understanding and the analysis of philosophical texts in moral
philosophy. (c) Acquisition of abilities to construct and communicate
argumentative reasoning related to the moral philosophical concepts
treated in the context of the course
Prerequisites
Good knowledge of the moral philosophy of the Enlightenment. In order to be prepared to the discussion during classes, the reading of a handbook on
history of modern philosophy is recommended, and in particular chapter 1 of Luca Fonnesu, Storia dell’etica contemporanea. Da Kant alla filosofia
analitica, Roma, Carocci 2006 (i.e. the chapter dedicated to Kant’s ethics).
Course unit content
The course will focus on Karl Marx’s Early Writings.
Full programme
Please contact the lecturer before if you are interested to attend.
Bibliography
PRIMARY LITERATURE
- Hegel, Georg Wilhelm Friedrich: Lineamenti di filosofia del diritto. Diritto naturale e scienza dello stato in compendio. Edizione italiana a cura di G. Marini, traduzione di B. Henry. Roma/Bari: Laterza 2004.
- Feuerbach, Ludwig: L’essenza del cristianesimo. Trad. it. di C. Cometti. Milano: Feltrinelli 2013.
- Marx, Karl: Critica della filosofia hegeliana del diritto pubblico. Passi scelti da Karl Marx: Opere filosofiche giovanili. A cura di G. della Volpe. Roma: Editori Riuniti 1950, pp. 13-142 (passi scelti).
- Marx, Karl: Per la critica della filosofia del diritto di Hegel. In Karl Marx: La questione ebraica e altri scritti giovanili. A cura di F. Codino, traduzione italiana di R. Panzieri. Roma: Editori Riuniti 1974, pp. 89-110.
- Marx, Karl: Sulla questione ebraica. Passi scelti da Karl Marx: La questione ebraica e altri scritti giovanili. A cura di F. Codino, traduzione italiana di R. Panzieri. Roma: Editori Riuniti 1974, pp. 45-88
- Marx, Karl: La sacra famiglia ovvero critica della critica critica. Passi scelti da: Karl Marx – Friedrich Engels: Opere scelte. A cura di L. Gruppi. Roma: Editori Riuniti 1966, pp. 187-190
- Marx, Karl: “Tesi su Feuerbach”. In Karl Marx – Friedrich Engels: Opere scelte. A cura di L. Gruppi. Roma: Editori Riuniti 1966, pp. 187-190.
- Marx, Karl – Engels, Friedrich: L’ideologia tedesca. Traduzione italiana di F. Codino, introduzione di Cesare Luporini. Roma: Editori Riuniti 1967. Passi scelti dal Libro primo: Critica della più recente filosofia tedesca nei suoi rappresentanti Feuerbach, B. Bauer e Stirner, pp. 1-70.
- K. Marx – F. Engels: Il capitale. Passi scelti da: Karl Marx – Friedrich Engels: Opere scelte. A cura di L. Gruppi. Roma: Editori Riuniti 1966, pp. 829-840.
SECONDARY SOURCES
HEGEL
- Verra, Valerio: Introduzione a Hegel. Roma/Bari: Laterza 1988.
- Peperzak, Adriaan T.: Modern Freedom. Hegel’s Legal, Moral, and Political Philosophy. Dordrecht: Kluwer 2001.
FEUERBACH
- Cesa, Claudio: Introduzione a Feuerbach. Roma/Bari: Laterza 1978.
MARX
- Bedeschi, Giuseppe: Introduzione a Marx. Roma/Bari: Laterza 1981.
- Brenkert, George G.: Marx’s Ethics of Freedom. London: Routledge 1983.
- Petrucciani, Stefano (a cura di): Il pensiero di Karl Marx. Filosofia, politica, economia. Roma: Carocci 2018.
- Petrucciani, Stefano: Marx in dieci parole. Roma: Carocci 2020.
Teaching methods
Lectures and seminar-style discussions
Assessment methods and criteria
Oral exam.
Criteria of Evaluation.
Less than 18: Insufficient comprehension of the topics, insufficient
expository clarity and insufficient competence in the use of thephilosophical vocabulary.
Threshold for 18: sufficient comprehension of the topics, sufficient
expository clarity and sufficient competence in the use of the
philosophical vocabulary.
Threshold for 24: discrete comprehension of the topics, discrete
expository clarity and discrete competence in the use of the philosophical
vocabulary.
Threshold for 27: good comprehension of the topics, good expository
clarity and good competence in the use of the philosophical vocabulary.
Threshold for 30: excellent comprehension of the topics, excellent
expository clarity and excellent competence in the use of the
philosophical vocabulary.
Threshold for 30 cum laude: as for 30, plus elements of originality (e.g.
critical assessment of the course topics) and/or particularly in-depth
analysis of the course topics