MORAL PHILOSOPHY - (FE)
cod. 1010098

Academic year 2021/22
1° year of course - First semester
Professor
Academic discipline
Filosofia morale (M-FIL/03)
Field
Istituzioni di filosofia
Type of training activity
Characterising
30 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub:
course unit
in ITALIAN

Learning objectives

(a) Acquisition of basic knowledge of the fundamental aspects of the ethics of information and communication. (b) Acquisition of critical tools for the understanding and the analysis of philosophical texts in moral philosophy. (c) Acquisition of abilities to construct and communicate argumentative reasoning related to the moral philosophical concepts treated in the context of the course

Prerequisites

Good knowledge of key topics in moral philosophy.

Course unit content

The main concepts of the ethics of information and communication will be analysed - and, moreover, among the others: intersubjectivity, cosmopolitanism, autonomy and independence, responsibility, tolerance and respect, criticism.

Full programme

- - -

Bibliography

Introductions to the ethics of information:
a. Adriano Fabris: Etica della comunicazione. Nuova edizione. Roma: Carocci 2014
b. Adriano Fabris: Etica per le tecnologie dell’informazione e della comunicazione. Roma: Carocci 2018

Classics which will be read during the seminar:
- Immanuel Kant: Scritti di storia, politica e diritto. A cura di Filippo Gonnelli. Roma/Bari: Laterza 1995.

See also: Maria Chiara Pievatolo's edition:
http://btfp.sp.unipi.it/dida/kant_7/index.xhtml .

In particular, following writings will be at the centre of the course:
a. Idea per una storia universale con intento cosmopolitico (1784);
b. Risposta alla domanda: che cos’è l’illuminismo (1784);
c. Sulla illegittimità della ristampa di libri (1785);
d. Sul detto comune: questo può essere giusto in teoria, ma non vale per la prassi (1793);
e. Su un preteso diritto di mentire per amore dell’umanità (1797);
f. Riproposizione della domanda: se il genere umano sia in costante progresso verso il meglio – Sezione seconda de Il conflitto delle facoltà (1798).

Moreover:
- Jürgen Habermas: Etica del discorso. Roma/Bari: Laterza 1993.

Further readins (from the secondary literature) will be given during the course.

Teaching methods

Lectures and seminar-style discussions.

Assessment methods and criteria

Oral exam.
Criteria of Evaluation.
Less than 18: Insufficient comprehension of the topics, insufficient
expository clarity and insufficient competence in the use of the
Modalità di verifica
dell'apprendimento
Esame orale.
Criteri di valutazione
30 e lode: eccellente, conoscenze solide, eccellenti capacità espressive,
completa comprensione di concetti e argomenti.
30: molto buono, conoscenze complete e adeguate, capacità di
espressione corretta e bene articolata.
27-29: buono, conoscenza soddisfacente, capacità di espressione
essenzialmente corretta.
24-26: conoscenza abbastanza buona, ma non completa.
21-23: conoscenza accettabile ma superficiale. Espressione spesso non
appropriata.
18-21: sufficiente.
Meno di 18: insufficiente. La preparazione presenta gravi lacune dal
punto di vista dei contenuti, mancanza di chiarezza nell'esposizione,
incapacità di comprendere concetti e argomenti.
Programma esteso Verrà analizzata la seconda Critica di Kant e verranno discussi a lezione i
passi più importanti dell’opera, facendo particolare riferimento ai
problemi della libertà dell’azione umana, alla distinzione tra il mondo
naturale e quello della libertà, ed al problema della motivazione all’azione
morale.
philosophical vocabulary.
Threshold for 18: sufficient comprehension of the topics, sufficient
expository clarity and sufficient competence in the use of the
philosophical vocabulary.
Threshold for 24: discrete comprehension of the topics, discrete
expository clarity and discrete competence in the use of the philosophical
vocabulary.
Threshold for 27: good comprehension of the topics, good expository
clarity and good competence in the use of the philosophical vocabulary.
Threshold for 30: excellent comprehension of the topics, excellent
expository clarity and excellent competence in the use of the
philosophical vocabulary.
Threshold for 30 cum laude: as for 30, plus elements of originality (e.g.
critical assessment of the course topics) and/or particularly in-depth
analysis of the course topics.

Other information

- - -