EARLY MODERN HISTORY
cod. 1004331

Academic year 2013/14
3° year of course - Second semester
Professor
Elena BONORA
Academic discipline
Storia moderna (M-STO/02)
Field
"storia, archeologia e storia dell'arte"
Type of training activity
Characterising
80 hours
of face-to-face activities
12 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

First part: political, religious, cultural and economics transformations in XV-XIX centuries. Major landmarks in European cultural, intellectual, social, political, and economic development as they played out on a local and on a global scale: the Renaissance, the epochal expansion of Europe into the new world, the break-up of Latin Christianity into the competing religious communities, the construction of the modern state, the formation of overseas empires and the coming of capitalism, the Scientific Revolution, the French Revolution
Second part: we will examine these issues from various perspectives, from the high political to the intimately personal, through a wide variety of primary and secondary sources.

Prerequisites

- - -

Course unit content

This course offers a broad introduction to the Early Modern History through both textual and material sources. It also introduces students to European history as an aspect of global history.

Full programme

- - -

Bibliography

Modulo A - FREQUENTANTI e NON FREQUENTANTI (6 cfu)
1)C. Capra, Storia moderna (1492-1848), Milano, Le Monnier, da utilizzare obbligatoriamente insieme con un atlante storico
2) M. Fusaro, Reti commerciali e traffici globali in età moderna, Roma-Bari, Laterza

Modulo A+B – FREQUENTANTI (12cfu)
1) C. Capra, Storia moderna (1492-1848), Milano, Le Monnier, da utilizzare obbligatoriamente insieme con un atlante storico
2) M. Fusaro, Reti commerciali e traffici globali in età moderna, Roma-Bari, Laterza

3) M. Mancino, G. Romeo, Clero criminale. L'onore della Chiesa e i delitti degli ecclesiastici nell'Italia della Controriforma, Roma-Bari, Laterza, 2013
4) E. Bonora, Giudicare i vescovi. La definizione dei poteri nella Chiesa postridentina, Roma-Bari, Laterza, 2007


Modulo A+B – NON FREQUENTANTI (12cfu)
1) C. Capra, Storia moderna (1492-1848), Milano, Le Monnier, da utilizzare obbligatoriamente insieme con un atlante storico
2) M. Fusaro, Reti commerciali e traffici globali in età moderna, Roma-Bari, Laterza

3) D. Abulafia. La scoperta dell'umanità. Incontri atlantici nell'età di Colombo, Bologna, il Mulino
4) F. Morelli. Il mondo atlantico. Una storia senza confini ( secoli XV-XIX), Roma, Carocci, 2013

Teaching methods

Frontal lessons and critical analysis of sources

Assessment methods and criteria

Oral examination

Other information

- - -

2030 agenda goals for sustainable development

- - -