Learning objectives
First part: political, religious, cultural and economics transformations in XV-XIX centuries. Major landmarks in European cultural, intellectual, social, political, and economic development as they played out on a local and on a global scale: the Renaissance, the epochal expansion of Europe into the new world, the break-up of Latin Christianity into the competing religious communities, the construction of the modern state, the formation of overseas empires and the coming of capitalism, the Scientific Revolution, the French Revolution
Second part: we will examine these issues from various perspectives, from the high political to the intimately personal, through a wide variety of primary and secondary sources.
Course unit content
This course offers a broad introduction to the Early Modern History through both textual and material sources. It also introduces students to European history as an aspect of global history.
Bibliography
Modulo A - FREQUENTANTI e NON FREQUENTANTI (6 cfu)
1)C. Capra, Storia moderna (1492-1848), Milano, Le Monnier, da utilizzare obbligatoriamente insieme con un atlante storico
2) M. Fusaro, Reti commerciali e traffici globali in età moderna, Roma-Bari, Laterza
Modulo A+B – FREQUENTANTI (12cfu)
1) C. Capra, Storia moderna (1492-1848), Milano, Le Monnier, da utilizzare obbligatoriamente insieme con un atlante storico
2) M. Fusaro, Reti commerciali e traffici globali in età moderna, Roma-Bari, Laterza
3) M. Mancino, G. Romeo, Clero criminale. L'onore della Chiesa e i delitti degli ecclesiastici nell'Italia della Controriforma, Roma-Bari, Laterza, 2013
4) E. Bonora, Giudicare i vescovi. La definizione dei poteri nella Chiesa postridentina, Roma-Bari, Laterza, 2007
Modulo A+B – NON FREQUENTANTI (12cfu)
1) C. Capra, Storia moderna (1492-1848), Milano, Le Monnier, da utilizzare obbligatoriamente insieme con un atlante storico
2) M. Fusaro, Reti commerciali e traffici globali in età moderna, Roma-Bari, Laterza
3) D. Abulafia. La scoperta dell'umanità. Incontri atlantici nell'età di Colombo, Bologna, il Mulino
4) F. Morelli. Il mondo atlantico. Una storia senza confini ( secoli XV-XIX), Roma, Carocci, 2013
Teaching methods
Frontal lessons and critical analysis of sources