HISTORY OF MODERN AND CONTEMPORARY MUSIC (UNIT A)
cod. 15048

Academic year 2011/12
2° year of course - Second semester
Professor
Academic discipline
Musicologia e storia della musica (L-ART/07)
Field
"storia, archeologia e storia dell'arte"
Type of training activity
Characterising
40 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

Knowledge of the history of music in the Seventeenth and Eighteenth century. Competence in critical and cognitive listening

Prerequisites

No one

Course unit content

Title: Music and the scene in the Seventeenth and Eighteenth century.
The course studies the european music in the Seventeenth and Eighteenth century between opera and public scenes. Will be proposed and studied exemples and critical essays on different musical genres that have shaped the modern concept of music as expression of passions. The course teachs analytical and interpretive skills in listening to historical music.

Full programme

- - -

Bibliography

P. Fabbri, Monteverdi, Torino, EdT, 1985, pp. 148-171

2) M. Privitera, Arcangelo Corelli, Palermo, L’Epos, 2000, pp. 96-188

3) R. Strohm, Aria e recitativo. Dalle origini al’ottocento, in Enciclopedia della musica, a cura di Jean-Jacques Nattiez, Torino , Einaudi, 2001-2005, IV: Storia della musica europea, pp. 416-430;

4) N. Dubowy, “Un riso bizzaro dell'estro poetico": il "Flavio Cuniberto" (1681) di Matteo Noris e il dramma per musica del secondo Seicento, in «Musica e storia», XII/2, 2004, pp. 401-424

5) C. Fertonani, La musica strumentale di Antonio Vivaldi, Firenze, Oschki, 1998, pp. 1-47, 319-356.

6) J-M. Bardez, I dibattiti sulla musica nel secolo dei Lumi, in Enciclopedia della musica, a cura di Jean-Jacques Nattiez, Torino , Einaudi, 2001-2005, IV: Storia della musica europea, pp. 588-605;

7) C. Dahlhaus, Analisi musicale e giudizio estetico, Bologna, Il Mulino, 1991, pp. 67 -79

8) T. Georgiades, Del linguaggio musicale nel teatro mozartiano, in Mozart, a cura di Sergio Durante, pp. 291-315.

9) F. Della Seta, Cosa accade nelle “Nozze di Figaro” II, 7-8? Problemi di teoria e analisi del melodramma, in «Il Saggiatore musicale», V, 1998, pp. 269-307

10) P. Russo, Fedra o Aricia? Le ragioni delle "cagioni episodiche", in Giovanni Paisiello e la cultura europea del suo tempo, a cura di Francesco Paolo Russo, Lucca, LIM, 2000, pp. 96-126

Teaching methods

Oral lesson; dialgue between teacher and students

Assessment methods and criteria

Discussion about the bibliography

Other information

- - -