GREEK LITERATURE
cod. 00556

Academic year 2012/13
3° year of course - First semester
Professor
Academic discipline
Lingua e letteratura greca (L-FIL-LET/02)
Field
Attività formative affini o integrative
Type of training activity
Related/supplementary
40 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

The student will acquire a sound knowledge of the subject, in particular regarding to the historical grammar, the metrical issues, the textual tradition and the textual criticism; he/she will become familiar to the history of Greek literature; the student will also develop the skills required for using the critical editions of the Greek texts; he/she will become acquainted with bibliographical and linguistic sources.

Prerequisites

good knowledge of Greek language and Greek literature is recommended prerequisite for the course; students who do not have any basic knowledge of Greek language will be given the possibility to attend specific “Greek zero” (elementary)

Course unit content

The Attic symposium between poetry and philosophy (first part of the semester), the book 10 of the Iliad (second part).

Full programme

Institutional part:

12 cfu (Lettere, L-10)

1. Grammar, metrics, manuscript tradition, reception and textual criticism.
2. Greek Lyric Poetry (Archil., Hippon.; Sol.; Sapph., Alc.; Pind.).
3. Ar. Ranae.
4. Plat. Symposium.
5. History of Greek Literature.
6. An essay at choice; or Call. Ap.

1. D. Pieraccioni, Morfologia storica della lingua greca, Messina-Firenze (D’Anna) 1975;P. Chantraine, Morphologie historique du grec, 2. éd. revue et augmentée, Paris (Klinksieck) 1961 (reprints: 1991, 2002); M.C. Martinelli, Gli strumenti del poeta. Elementi di metrica greca, Bologna (Cappelli) 1995, B. Gentili-L. Lomiento, Metrica e ritmica. Storia delle forme poetiche nella Grecia antica, Milano (Mondadori Università / Edumond – Le Monnier) 2003; L.D. Reynolds-N.G. Wilson, Copisti e filologi. La tradizione dei classici dall’antichità ai tempi moderni, Padova (Antenore) 1987(3) F. Bossi, La tradizione dei classici greci, Bologna (Pàtron) 1992; M.L. West, Critica del testo e tecnica dell’edizione, Palermo (L’Epos) 1991.
2. E. Degani-G. Burzacchini, Lirici greci. Antologia, II ed. con aggiorn. bibl. a c. di M. Magnani, Bologna (Pàtron) 2005; G. Burzacchini, Lyra conversa. Lirici greci tradotti in italiano, Bologna (Pàtron) 2009.
3. Aristofane. Le Rane, a cura di D. Del Corno, <Milano> (Fondazione Lorenzo Valla / A. Mondadori Editore) 1985 (6th reprint: 2006).
4. Platone. Simposio, a cura di G. Reale, testo critico di J. Burnet, <Milano> (Fondazione Lorenzo Valla / A. Mondadori Editore) 2001.
5. G. Tarditi, Storia della letteratura greca, Torino (Loescher) 19912; Id., Pagine di letteratura greca, I-III, Torino (Loescher) 1991-1993; L. Canfora, Storia della letteratura greca, Bari (Laterza) 1986; D. Del Corno, Letteratura greca, Milano (Principato) 1995(2); Id., Antologia della letteratura greca, I-III, Milano (Principato) 1991; Id., La letteratura greca. Storia e testi, I- IV, Milano (Principato) 2003; L.E. Rossi, Letteratura greca, Firenze (Le Monnier) 1995; L.E. Rossi-R. Nicolai, Storia e testi della letteratura greca, I-III, Firenze (Le Monnier) 2002; G.A. Privitera-R. Pretagostini, Storia e forme della letteratura greca, Milano (Einaudi Scuola) 1997; F. Montanari, Storia della letteratura greca, Roma-Bari (Laterza) 1998; F. Montanari-F. Montana, Il telaio di Elena. Storia e percorsi di antologia della letteratura greca, I-III, Roma-Bari (Laterza) 2000; F. Ferrari, L’alfabeto delle Muse. Storia e testi della Letteratura greca, I-III, Bologna (Cappelli) 1995; G. Guidorizzi, Letteratura greca da Omero al secolo VI d. C., Milano (Mondadori Università) 2002; Id., La letteratura greca. Testi, autori, società, I-III, Milano (Einaudi Scuola) 1995-1997; Id., Il mondo letterario greco. Storia, civiltà, testi, I-III, Milano (Einaudi Scuola) 2000; M. Casertano-G. Nuzzo, Storia e testi della letteratura greca, I-III, Palermo (Palumbo) 2003; A. Beltrametti, La letteratura greca. Tempi e luoghi, occasioni e forme, Roma (Carocci) 2005; G. Rosati-M. Serio, Scrittori di Grecia. La letteratura attraverso i testi, I-III, Firenze (Sansoni) 2000; G. Paduano, Antologia della letteratura greca, I-IV, Bologna (Zanichelli) 1990-1991; V. Citti-C. Casali-M. Gubellini-A. Pennesi, Storia e autori della letteratura greca, I-III, Bologna (Zanichelli) 2009.
6. See list. AlsoCallimaco. I. Inni, Epigrammi, Ecale, introduzione, traduzione e note di G.B. D’Alessio, Milano (BUR) 2007(4), II. Aitia, Giambi, Frammenti elegiaci minori, Frammenti di sede incerta, traduzione e note di G.B. D’Alessio, Milano (BUR) 2007(4).

6 cfu (Studi Filosofici, L-5)

1. Basic linguistic knowledge.
2. Plat. Symposium.
3. History of Greek Literature with readings in translation (on agreement with the teacher).
4. Two essayes at choice.

N.B.For those who follow the course - either for 12 or 6 cfu - without knowledge of the Greek language will be activated the IDEA project (Prof. Elisabetta Grisendi); the program and the examination must be agreed with the teacher. The same applies to students from other courses.
For the preparation of the texts of the institutional part exercitations will be activated (Dr. Elena Bertoletti).

Bibliography

A) For the text and translation of convivial poems, see Carmina convivalia Attica, ed. H. Fabbro, Romae ("Lyricorum Graecorum quae extant," Istituti Editoriali e Poligrafici Internazionali) 1995. Cf. also Poetae Melici Graeci, ed. D.L. Page, Oxonii (Oxford University Press) 1962 (carmina convivialia: PMG 884-917, p. 469-482), Greek Lyric, V. The New School of Poetry and Anonimous Songs and Hymns, ed. and transl. by D.Ä. Campbell, Cambridge, Mass.-London ("The Loeb Classical Library," Harvard University Press) 1993, p. 232-302.
Il. X . For a general introduction to Homer, see Omero. Introduzione allo studio dell’epica greca arcaica, Roma (Carocci) 2006 (with the review of F. Condello, "Eikasmós" XVIII (2007) 492-504) as a general reference works, you can benefit e.g. of: A New Companion to Homer, ed. by I. Morris and B. Powell, Leiden-New York-Köln (Brill) 1997, The Homer Encyclopedia, edited by M. Finkelberg, I-III, Oxford-Malden, MA (Wiley-Blackwell) 2011. For the text of Il. X: Homeri Ilias, recensuit, testt. congessit M.L. West, I, Stutgardiae et Lipsiae (in aedibus BG Teubneri) 1998; Homeri Ilias, iterum recognovit H. van Thiel, Hildesheim-Zurich-New York (Olms) 2010; Homeri Ilias, I-III, ed. Th.W. Allen, Oxonii (and typographeo Clarendoniano) 1931 (reprinted Oxford 2000). For the translation: Omero. Iliade, introduzione e traduzione di G. Cerri, commento di A. Gostoli, con un saggio di W. Schadewaldt, Milano (Rizzoli) 1996; Omero. Iliade, versione di R. Calzecchi Onesti, presentazione di C. Pavese, con un saggio di P. Vidal-Naquet, Torino (Einaudi) 1991. For Il. X: A.M. Cirio, Lettura di Omero. Canto 10 dell'Iliade, Palermo (L' epos) 1998. For the Homeric language: P. Chantraine, Grammaire homérique, I-II, Paris (Librairie C. Klincksieck) 1953 (II) - 1958 (I). Will also be mentioned in class, in particular, the following commentaries to Homer: The Iliad. A Commentary, general editor G.S. Kirk, III. Bryan Hainsworth, Books 9-12, Cambridge University Press, Cambridge 1993 (Cambridge University Press); C. Dué-M. Ebbott, Iliad 10 and the Poetics of Ambush. A Multitext Edition with Essays and Commentary, Washington, DC (Center for Hellenic Studies) 2010, and M. L. West, The Making of the Iliad. Disquisition and Analytical Commentary, Oxford (Oxford University Press) 2011. B) 1) historical grammar: D. Pieraccioni, Morfologia storica della lingua greca, Messina-Firenze (D’Anna) 1975; metrics: M.C. Martinelli, Gli strumenti del poeta. Elementi di metrica greca, Bologna (Cappelli) 1995; B. Gentili-L. Lomiento, Metrica e ritmica. Storia delle forme poetiche nella Grecia antica, Milano (Mondadori Università / Edumond – Le Monnier) 2003; textual tradition: L.D. Reynolds-N.G. Wilson, Copisti e filologi. La tradizione dei classici dall’antichità ai tempi moderni, Padova (Antenore) 19873; textual criticism: M.L. West, Critica del testo e tecnica dell’edizione, Palermo (L’Epos) 1991; 2) Omero. Odissea, vol. II (libri V-VIII), a c. di J.B. Hainsworth, trad. di G.A. Privitera, Milano (Fondazione Valla/Mondadori) 1982; Omero. Odissea, introd. e trad. di M.G. Ciani, comm. di E. Avezzù, Venezia (Marsilio) 1994; Omero. Odissea, a c. di F. Ferrari, Torino (UTET) 2001; Omero. Odissea, a c. di V. Di Benedetto, Milano (BUR) 2010; 3) E. Degani-G. Burzacchini, Lirici greci. Antologia, II ed. con aggiorn. bibl. a c. di M. Magnani, Bologna (Pàtron) 2005; G. Burzacchini, Lyra conversa. Lirici greci, Bologna (Pàtron) 2009; 4) Ateneo di Naucrati. Deipnosofisti (Dotti a banchetto). Epitome dal libro I, introd., trad. e note di E. Degani, Bologna (Pàtron) 2010; 4) Greek literature: L. Canfora, Storia della letteratura greca, Bari (Laterza) 1986; D. Del Corno, La letteratura greca. Storia e testi, I-IV, Milano (Principato) 2003; L.E. Rossi-R. Nicolai, Storia e testi della letteratura greca, I-III, Firenze (Le Monnier) 2002; F. Montanari-F. Montana, Il telaio di Elena. Storia e percorsi di antologia della letteratura greca, I-III, Roma-Bari (Laterza) 2000; G. Guidorizzi, Letteratura greca da Omero al secolo VI d. C., Milano (Mondadori Università) 2002; G. Rosati-M. Serio, Scrittori di Grecia. La letteratura attraverso i testi, I-III, Firenze (Sansoni) 2000; G. Paduano, Antologia della letteratura greca, I-IV, Bologna (Zanichelli) 1990-1991; F. Budelmann (ed.), Greek lyric, Cambridge 2009; 5) students will be provided with a specific list during the course.

Teaching methods

The teaching method in use is appropriate to the specific needs of the subject which requires the communication of the main course contents through classes; discussion with the students about textual problems; tutorial programs for the students; practical exercises of Greek metre, historical grammar and literature are onschedule. The final examination will include an oral exam to ascertain familiarity with course material.

Assessment methods and criteria

Oral exam

Other information

Oral lesson