Learning objectives
The course aimed to supply the basic notions of the Greek and Roman classic art, with particular attention to the mechanisms of the communication in the their historical frames and in the cultural, literary and philosophical context.
Full programme
The course is dedicated to the analysis of communication systems in the Greek and Roman art: narrative system, codes of rapresentation, levels and reading ways, in their anthropological and cultural context.
Bibliography
M.Torelli, M. Menichetti, G.L.Grassigli, Arte e archeologia del mondo romano, Longanesi, Milano 2008 (per i soli studenti della laurea triennale che hanno in piano di studi l’esame da 6 cfu)
D. Scagliarini, Phoenix volavit: continuità e aggiornamenti nel sistema di icone tramandato dalla propaganda politica augustea, in Iconografia 2005. Immagini e immaginari dall'antichità classica al mondo moderno (Atti del Convegno Internazionale, Venezia, 26-28 gennaio 2005), Roma, Edizioni Quasar, 2006, pp. 145-154
D. Scagliarini, Villa e domus: otium, negotium, officium in campagna e in città, in Otium. L'arte di vivere nelle domus romane di età imperiale (Catalogo della mostra, Ravenna, S. Nicolò, marzo-ottobre 2008), Milano, Electa, 2008, pp. 31-37
A. Coralini, Iconografia ed iconologia del mito a Ercolano: immagini di Ercole nei luoghi pubblici e negli spazi domestici, in Iconografia 2005. Immagini e immaginari dall'antichità classica al mondo moderno (Atti del Convegno Internazionale, Venezia, 26-28 gennaio 2005), Roma, Edizioni Quasar, 2006, pp. 465-475
P. Zanker, Il mondo delle immagini e la comunicazione, in Storia di Roma dall'antichità a oggi. Roma antica, Bari 2000, pp. 211-245
P. Zanker, Immagini come vincolo. Il simbolismo politico augusteo nella sfera privata, in Un'arte per l'impero. Funzione e intenzione delle immagini nel mondo romano, Milano, Electa, 2002, pp. 79-91
P. Zanker, Da Vespasiano a Domiziano. Immagine di sovrani e moda, in Divus Vespasianus. Il bimillenario dei Flavi, Milano 2009, pp. 62-67
P. Zanker, La tomba come luogo di autorappresentazione, in Un'arte per l'impero. Funzione e intenzione delle immagini nel mondo romano, Milano 2002, pp. 133-156
B. Bergmann, The Roman House as Memory Theater. The House of the Tragic Poet in Pompei, in The Art Bulletin 76.2, 1994, pp. 225-256 (per i soli studenti della laurea magistrale, che hanno già sostenuto l’esame triennale da 12 cfu)
E. La Rocca, Linguaggio artistico e ideologia politica a Roma in età repubblicana, in Roma e l’Italia. Radices Imperii, Milano 1990, pp. 289-495 (per i soli studenti della laurea magistrale, che hanno già sostenuto l’esame triennale da 12 cfu)
Teaching methods
Oral lesson. Didactic supports for the preparation of the handbooks part are also organized and specific seminaries concerning technological aspects of the artistic production, survey, bibliographical and multimedia instruments for the study of the ancient art, the etruscan ad roman ceramics technological and morphologic aspects, the Roman mosaic historical aspects and archaeometric research, the Roman painting technical aspects and their restoration. Special attention will be given to the use of digital technologies in the ancient documents restoration and resetting.
Assessment methods and criteria
Joined oral written exam. The acquaintance of the handbook's notions will be demonstrated through two written tests, one for the Greek part and one for the Roman part, preliminary to the oral examination.
Other information
Corso integrato: Archeologia e Storia dell'Arte greca e romana + Urbanistica del Mondo classico