ANCIENT TOPOGRAPHY
cod. 13097

Academic year 2011/12
2° year of course - First semester
Professor
Academic discipline
Topografia antica (L-ANT/09)
Field
"storia, archeologia e storia dell'arte"
Type of training activity
Characterising
40 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

The course aimed to supply the basic notions of the Greek and Roman classic art, with particular attention to the mechanisms of the communication in the their historical frames and in the cultural, literary and philosophical context.

Prerequisites

No

Course unit content

Archaeology of the Power

Full programme

The course is dedicated to the analysis of communication systems in the Greek and Roman art: narrative system, codes of rapresentation, levels and reading ways, in their anthropological and cultural context.

Bibliography

1. G. Bejor, M. Castoldi, C. Lambrugo, Arte greca. Dal decimo al primo secolo a.C., Milano, Mondadori, 2008
2. M. Torelli, M. Menichetti, G.L. Grassigli, Arte e archeologia del mondo romano, Milano, Longanesi, 2008
3. D. Scagliarini, Phoenix volavit: continuità e aggiornamenti nel sistema di icone tramandato dalla propaganda politica augustea, in Iconografia 2005. Immagini e immaginari dall'antichità classica al mondo moderno (Atti del Convegno Internazionale, Venezia, 26-28 gennaio 2005), Roma, Edizioni Quasar, 2006, pp. 145-154
4. D. Scagliarini, Villa e domus: otium, negotium, officium in campagna e in città, in Otium. L'arte di vivere nelle domus romane di età imperiale (Catalogo della mostra, Ravenna, S. Nicolò, marzo-ottobre 2008), Milano, Electa, 2008, pp. 31-37
5. A. Coralini, Iconografia ed iconologia del mito a Ercolano: immagini di Ercole nei luoghi pubblici e negli spazi domestici, in Iconografia 2005. Immagini e immaginari dall'antichità classica al mondo moderno (Atti del Convegno Internazionale, Venezia, 26-28 gennaio 2005), Roma, Edizioni Quasar, 2006, pp. 465-475
6. P. Zanker, Il mondo delle immagini e la comunicazione, in Storia di Roma dall'antichità a oggi. Roma antica, Bari 2000, pp. 211-245
7. P. Zanker, Immagini come vincolo. Il simbolismo politico augusteo nella sfera privata, in Un'arte per l'impero. Funzione e intenzione delle immagini nel mondo romano, Milano, Electa, 2002, pp. 79-91
8. P. Zanker, Da Vespasiano a Domiziano. Immagine di sovrani e moda, in Divus Vespasianus. Il bimillenario dei Flavi, Milano 2009, pp. 62-67
9. P. Zanker, La tomba come luogo di autorappresentazione, in Un'arte per l'impero. Funzione e intenzione delle immagini nel mondo romano, Milano 2002, pp. 133-156
10. B. Bergmann, The Roman House as Memory Theater. The House of the Tragic Poet in Pompei, in The Art Bulletin 76.2, 1994, pp. 225-256
11. E. La Rocca, Linguaggio artistico e ideologia politica a Roma in età repubblicana, in Roma e l’Italia. Radices Imperii, Milano 1990, pp. 289-495

Teaching methods

Oral lesson. Didactic supports for the preparation of the handbooks part are also organized and specific seminaries concerning technological aspects of the artistic production, survey, bibliographical and multimedia instruments for the study of the ancient art, the etruscan ad roman ceramics technological and morphologic aspects, the Roman mosaic historical aspects and archaeometric research, the Roman painting technical aspects and their restoration. Special attention will be given to the use of digital technologies in the ancient documents restoration and resetting.

Assessment methods and criteria

Joined oral written exam. The acquaintance of the handbook's notions will be demonstrated through two written tests, one for the Greek part and one for the Roman part, preliminary to the oral examination.

Other information

- - -