POEMS TO MUSIC: THE HISTORY AND STYLES
cod. 1006266

Academic year 2020/21
2° year of course -
Professor
- Paolo RUSSO
Academic discipline
Musicologia e storia della musica (L-ART/07)
Field
Discipline linguistiche, filologiche e metodologiche
Type of training activity
Characterising
30 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub: PARMA
course unit
in ITALIAN

Integrated course unit module: HISTORY OF MUSICAL THEATRE AND POEMS FOR MUSIC

Learning objectives

At the end of the course students will have THE KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING to orient themselves in Italian literature destined to set in music and in rhythmic and metric aspects of poetry. They will then be able to identify the most appropriate texts to deepen the specific research fields of their study paths with JUDGMENT AUTONOMY. They will have acquired the necessary KNOWLEDGE TO APPLY to critical listening of music as an artistic expression and form of knowledge and expression of thought. Without requiring analytical and technical skills in music, however, it is necessary to acquire sufficient COMMUNICATION SKILLS to describe the experience of listening literarture in music with correct terminology. Students will also acquire the LEARNING SKILLS needed to understand piece of music in order to identify their particular traits and traditions.

Prerequisites

no prerequisites are requested

Course unit content

The course it will focus on relationship between text and music in vocal compositions from the middle ages to late Nineteenth Century

Full programme

Study program

Stefano La Via, Poesia per musica e musica per poesia. Dai trovatori a Paolo Conte, Roma Carocci, 2006 (Libro e CD ROM completi)

Stefano La Via's text is very broad and complex. Instead of its full study, students can choose whether to study this alternative program:
1 Paolo Fabbri, Metro e canto nell’opera italiana, Torino, EDT, 2007
2 Luca Ziliani, L’italiano della canzone, Roma, Carocci, 2018
3 Two of the following programs of your choice

Programma A (Seventeenth Century)
Gabriello Chiabrera, Le Maniere de’ versi toscani, Genova, Pavoni, 1599 (copia digitale in http://www.letteraturaitaliana.net/pdf/Volume_5/t116.pdf); Nino Pirrotta, Scelte poetiche di Monteverdi, and Temperamenti e tendenze nella camerata fiorentina, both in Scelte poetiche di musicisti. Teatro, poesia e musica da Willaert a Malipero, Venezia, Marsilio, 1997, pp. 81-147 e 173-195; Stefano La Via, Poesia per musica e musica per poesia. Dai trovatori a Paolo Conte, Roma, Carocci, 2006, CD ROM "La fida Ninfa di Monteverdi" pp. [81-107]; Lucia Cristina Baldo, Silvana Chiesa, “Zefiro torna”, in Tempo e memoria: percorsi di ascolto fra letteratura e musica, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2003, pp. 43-71

Programma B (Eighteenth and Nineteenth Century)
Paolo Russo, “Imitateurs inspirés de la corruption du gout”: travestimenti musicali nella “Cantate Française”, in Id. La parola e il gesto, studi sull’opera francese nel Settecento, Lucca, LIM, 1997, pp. 39-64; Jean-Michel Bardez, I dibattiti sulla musica nel secolo dei lumi e Walter Dürr, Poesie e musica nel Lied con pianoforte del romanticismo tedesco, in Enciclopedia della musica, a cura di Jean-Jacques Nattiez, IV: Storia della musica europea, Torino, Einaudi, 2004, pp. 588-605 e 548-872; Stefano La Via, Poesia per musica e musica per poesia. Dai trovatori a Paolo Conte, Roma, Carocci, 2006, CD ROM on "Erlkönig di Schubert" pp. [155-192]; Lucia Cristina Baldo, Silvana Chiesa, “Auf dem Wasser zu singen”, in Tempo e memoria: percorsi di ascolto fra letteratura e musica, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2003, pp. 95-118.

Programma C (Italian Nineteenth Century)
Licia Sirch, Notturno italiano: Sulla musica vocale da camera tra Sette e Ottocento, in “Rivista italiana di musicologia”, 2005, XL, 153-226; Friedrick Lippmann, Introduzione and Ritmo poetico e ritmo musicale. Il loro rapporto nello sviluppo stilistico della musica operistica italiana tra Sette e Ottocento, in Id., Versificazione italiana e ritmo musicale. I rapporti tra verso e musica nell’opera italiana dell’Ottocento, Napoli, Liguori, 1986 pp. 11-34 e 265-323; Anselm Gerhardt, Verdi, Wagner e la “prosa musicale”, in Otello, Venezia, Teatro la Fenice, 2002 (http://www.teatrolafenice.it/media/libretti/62_8929otello_gv.pdf), pp. 127-148, Wolfgang Osthoff, Il sonetto nel Fastaff di Verdi, in Il melodramma nell’Ottocento. Studi e ricerche per Massimo Mila, Torino, Einaudi, 1977, pp. 156-183; Costantino Maeder, Il fiasco del Mefistofele fra idea e incompatibilità formale, in Il real fu dolore e l’ideal sogno. Arrigo Boito e i limiti dell’arte, Firenze, Cesati, 2002, pp. 53-73.

Programma D (Twentieth Century)
Lucia Cristina Baldo, Silvana Chiesa, “Coro di Morti” e “A Survivor from Warsaw”, entrambi in Tempo e memoria: percorsi di ascolto fra letteratura e musica, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2003, rispettivamente alle pp. 167-192 e 193-216; Raffaele Pozzi, Leopardi e l’ansia di rinnovamento: il Coro di morti (1940-1941) di Goffredo Petrassi, in Storia della lingua italiana e storia della musica: italiano e musica nel melodramma e nella canzone. Atti del 4. Convegno ASLI, Associazione per la storia della lingua italiana, Sanremo, 29-30 aprile 2004, a cura di Elisa Tonani, Firenze: F. Cesati, [2005], pp. 131-142; Candida Felici, Dante nel labirinto: parole e musica in Laborintus II di Berio e Sanguineti, in «AnDante». Dante e la musica: riflessioni interdisciplinari, a cura di Maria Teresa Arfini e Alberto Rizzuti, Torino, Università degli studi di Torino, 2018, pp.88-113 (https://www.researchgate.net/publication/328702327_Dante_nel_labirinto_parole_e_musica_in_Laborintus_II_di_Berio_e_Sanguineti); Emilio Sala, “Passaggio”: contesto, drammaturgia, messinscena (con un inedito di Virginio Puecher), in Le théâtre musical de Luciano Berio, I: De “Passaggio” à “La vera storia”, a cura di Giordano Ferrari, Parigi, L’Harmattan, 2016, pp. 65-94

Programma E (Italian "Cantautori")
Franco Fabbri, La canzone, in Enciclopedia della musica, a cura di Jean-Jacques Nattiez, I: Il Novecento, Torino, Einaudi, 2001, pp. 551-576; Lorenzo Coveri, Linguistica della canzone: lo stato dell’arte, Giuseppe Antonelli, Il complesso pop. Su una tendenza recente dei testi di canzone, both in Storia della lingua italiana e storia della musica: italiano e musica nel melodramma e nella canzone. Atti del 4. Convegno ASLI, Associazione per la storia della lingua italiana, Sanremo, 29-30 aprile 2004, a cura di Elisa Tonani, Firenze: F. Cesati, [2005], rispettivamente a pp. 179-190 e 219-232; Jacopo Tomatis, Storia culturale della canzone italiana, Il saggiatore, 2019, pp. 329-390; 427-496.

Bibliography

Stefano La Via, Poesia per musica e musica per poesia. Dai trovatori a Paolo Conte, Roma Carocci, 2006 (Book and e CD ROM)

Teaching methods

In relation to the health conditions of next November, this year the course will take place either in telepresence through the use of the Teams and Elly platforms or in presence in the classroom with lessons broadcast in streaming. Lessons will be held in both synchronous and asynchronous mode (loaded gradually on the Elly page of the course and made available ONLY FOR A FEW DAYS). During the lessons, mainly frontal moments will alternate with interactive moments with the students about the video or audio examples proposed: ample space will in fact be dedicated to the direct experience of listening, from which the teacher will take the lead for analysis, comments and insights. During the lessons, the terminology necessary for a summary analytical description of the listening experiences will be proposed and illustrated. Useful materials for attending the course will be deposited on the ELLY platform.

Assessment methods and criteria

The test will consist of an oral interview at the end of the course according to the official calendar appointed by the Department. The interview will concern on the bibliography indicated. The interview will verify the understanding of the texts listed in bibliography; it will also verify the student's ability to navigate in the musical structures of the works discussed by bibliography: the students will therefore have to listen to them more than once while studying the critical texts. Failure to know the works is a cause of insufficiency.
The ability to elaborate further knowledge and to ask the teacher relevant questions will result in excellence. The lack of an understanding of the minimum content of the course are cause for failure of the verification. The ability to express oneself adequately, to solve problems related to information retrieval and the decoding of complex texts, as well as the ability to make independent judgments will be evaluated on a scale of thirty degrees.
The ability to develop further knowledge and to ask the teacher pertinent questions, even during the test, will result excellence. Likewise, the ability of integrated readings and cross-connections between the texts listed in the bibliography will cause excellent results.

Other information