DIDACTICS
cod. 1004151

Academic year 2016/17
2° year of course - First semester
Professor
Academic discipline
Pedagogia generale e sociale (M-PED/01)
Field
A scelta dello studente
Type of training activity
Student's choice
30 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

To acquire knowledge regarding the main components of the presented conceptual framework.

To be able to analyze critically the mainstream regarding both the practice and the politicies.

Prerequisites

None

Course unit content

First section

Critical analysis of different definitions of competence.
Introduction of the concept of “scholastic competence”.
Introduction to the rationale didactics.

Second section

Critical analysis of different definitions of "mimesis".
Presentation of an in-service trainig model based on the concept of "mimesis".
Presentation of a case study of application of this model.

Third section

Analysis of the definition of bullying.
Presentation of the psichological characteristics of bully and victim.
Analysis of the main characteristics of bullying prevention programs.

Full programme

- - -

Bibliography

The books are divided in three groups. Students have to study the books included in the first group and in one of the other two.

First group.

- Lastrucci E., Progettare, programmare e valutare l'attività formativa, Anicia, Roma 2007 (II ed.).
- Perrenoud P., Quando la scuola ritiene di preparare alla vita. Sviluppare competenze o insegnare diversi saperi?, Anicia, Roma 2016, in corso di stampa.
- GATTY J., Finalità dell'educazione, tr. it. Anicia, Roma 2010 (II ed.).

Second group.

- Barone P., Pedagogia della marginalità e della devianza. Modelli teorici e specificità minorile, Guerini e Associati, Milano 2001 o 2011 (II ed.).
- Gini G., Il bullismo. Le regole della prepotenza tra caratteristiche individuali e potere nel gruppo, Edizioni Carlo Amore, Roma 2005 (reperibile in ebook su www.firera.com).
- Gini G., Pozzoli T., Gli interventi anti-bullismo, Carocci, Roma 2011.

Third group.

- Scaramuzzo G., Educazione poetica. Dalla Poetica di Aristotele alla poetica dell'educare, Anicia, Roma 2013.
- Rossi S., Dinelli S. (a cura di), Tutto il mondo è teatro. Rappresentazione di sé e animazione dei ruoli sulle scene della vita, Anicia, Roma 2016.
- Colli G., Una pedagogia dell’attore. L’insegnamento di Orazio Costa, Roma, Bulzoni, 1989 (available in http://elly.alef.unipr.it/2015/course/view.php?id=118).

Teaching methods

• Lectures.
• Preparation of a brief talk on a specific subject.

Assessment methods and criteria

Assessment of learning outcomes will be conducted through a test.

Other information

- - -