CONTEMPORARY HISTORY
cod. 00932

Academic year 2018/19
3° year of course - Second semester
Professor
Academic discipline
Storia contemporanea (M-STO/04)
Field
"storia, archeologia e storia dell'arte"
Type of training activity
Characterising
72 hours
of face-to-face activities
12 credits
hub: PARMA
course unit
in ITALIAN

Learning objectives


Formative objectives: the course aims to provide students with the basic instruments for a good knowledge of both national and global contemporary history.
Knowledge and understanding. The teaching of Contemporary History enables students with a critical understanding of the subject.
Applying knowledge and understanding. As a basic education, the aim is to ensure that students arrive at their own minimum elements of knowledge, in view of further investigation.
Making judgments. At the end of the course students will have acquired the ability to collect data, to critically interpret the historical evolution and to formulate independent and self-motivated judgments on the socio-political context in which they occur.
Communication skills. At the end of the course, students should have achieved the ability to clearly communicate the main problems of contemporary history.
Learning skills. The study of the subject will provide students with a certain methodological mastery and learning skills also useful for access to future professions related to teaching and communication.

Prerequisites


===

Course unit content


The course is divided into two parts:
1. History of Italy 1861-1945
2. History of Italy from 1945

Full programme


12 cfu examination: Written examination (Books 1 and 2) + Oral examination (Books 3 and 4)
6 cfu examination: only written examination (Books 1 and 2)
Erasmus students must agree on the program with the teacher.
***
QUESTIONS FOR THE WRITTEN EXAMINATION (Part II) - FOR PART I, SEE: ALTRE INFORMAZIONI - II. Dalla Grande Guerra a oggi
1. La Grande Guerra: caratteri generali (1.1.-1.2.-1.3.)
2. Le prime fasi della guerra e l’intervento dell’Italia (1.4-1.5)
3. Dalla trincee alla fine della guerra (1.6.-1.7)
4. Le conseguenze geopolitiche della guerra (1.8.)
5. La questione irlandese (1.8.6.)
6. La Turchia e il Medio Oriente (Parti da 1.8. e 1.8.7.- Inoltre 5.5.2.)
7. Le rivoluzioni del 1917 in Russia (2.1.)
8. La guerra civile in Russia e i comunisti al potere (2.2-2.3)
9. La nuova società sovietica (2.4.-2.5.)
10. La situazione economica internazionale nel primo dopoguerra (3.1.-3.2.)
11. I paesi occidentali nel primo dopoguerra: USA, Gran Bretagna e Francia (3.4.-3.5.-3.6.)
12. Il biennio rosso e la repubblica di Weimar (3.7.-3.8.)
13. La crisi italiana del primo dopoguerra (4.1.-4.2.)
14. La nascita del fascismo e la marcia su Roma (4.3.-4.4.)
15. Il fascismo dal 1922 al 1929 (4.5.-4.7.)
16. La Cina e il Giappone tra anni ’20 e ’30 (5.2.-5.3)
17. L’India di Gandhi (5.4.)
18. La crisi del ’29 (6.1.)
19. Il New Deal e la presidenza di Franklin D. Roosevelt (6.2.-6.3.)
20. L’ascesa del nazismo (7.1.)
21. Il regime nazista e i suoi caratteri specifici (7.2.-7.3.)
22. Il fascismo negli anni Trenta (7.4.)
23. La guerra civile in Spagna (7.6.)
24. L’Unione Sovietica di Stalin (8.1.-8.2.-8.3.-8.4)
25. Verso la II guerra mondiale (9.1.-9.2.)
26. Le prime fasi della II guerra mondiale (1939-1942) (9.3.-9.4.-9.5.-9.6.)
27. L’«ordine nuovo» in Europa, lo sterminio degli ebrei, la Resistenza (9.7.-9.8-9.9.)
28. La svolta del 1942-1943 e le fasi finali della guerra (9.10. e 9.12.)
29. L’Italia dal 1943 al 1945 (9.11.)
30. Le ombre lunghe della guerra (10.1.)
31. L’Europa divisa (10.2.)
32. L’Occidente nell’immediato dopoguerra: USA, Gran Bretagna, Francia, Germania (10.3.)
33. L’Italia nell’immediato dopoguerra (10.3.5.)
34. Il comunismo in Asia: Cina e Corea (10.5.)
35. L’inizio della decolonizzazione (10.6.)
36. Il Medio Oriente e Israele (10.7.)
37. Gli Stati Uniti dal movimento per i diritti civili alla guerra del Vietnam (11.5.)
38. Francia, Gran Bretagna e Germania tra anni ’50 e ’60 (11.6.)
39. L’Italia tra anni ’50 e ’60 (11.6.4.-11.6.5.-11.6.6.-11.6.7.)
40. Il comunismo nell’Europa dell’Est (11.7.)
41. Primavere culturali e politiche (11.8.)
42. L’Asia (Giappone, India, Cina) tra anni ’60 e ’70 (12.2.)
43. Sogni rivoluzionari e colpi di Stato in America Latina (12.3.)
44. Africa e Islam postcoloniali (12.4.-12.5.)
45. I conflitti arabo-israeliani (12.6.)
46. Una stagione di piombo (13.3.)
47. Una stagione di garofani (13.5.)
48. Politica ed economia: dalla svolta neoliberista a oggi (13.6.)
49. Il blocco sovietico dalla crisi alla disgregazione (13.7.)
50. La guerra torna in Europa (13.8.)
51. Un’Europa unita (13.9.)
52. La politica italiana dal 1980 a oggi (13.10.)

Bibliography


Bibliography.
1) A.M. Banti, L'età contemporanea. Dalle rivoluzioni settecentesche all'imperialismo, Laterza, Roma-Bari 2009 (excluded chapters 1-5)
2) A.M. Banti, L'età contemporanea. Dalla Grande Guerra a oggi, Laterza, Roma-Bari 2009
3) G. Vecchio, L'Italia nelle guerre mondiali, Bottega del Libro, Parma 2017
4) G. Vecchio – P. Trionfini, Storia dell’Italia repubblicana, Monduzzi, Milano 2014
IMPORTANT NOTE. The exam program is the same for all students. There is no difference between those who attend the classes e those who cannot attend.

Teaching methods


Teaching method. The teaching consists of lectures with computer science aid. Each lesson is presented with Power Point slides. Everyone is advised to download files projected in class from the Elly platform.

Assessment methods and criteria


Learning check method: written and oral.
The written examination is preliminary and consists of a test of basic knowledge of the 19th and 20th century history (four 'open' questions, two hours). The written examination is required for Letters students only (12 cfu).
Both general and specific questions will be asked in order to meet the set formative objectives.
A fail is determined by the lack of an understanding of the minimum content of the course, the inability to express oneself adequately, by a lack of autonomous preparation, as well as an inability to make independent judgments.
A pass (18-23/30) is determined by the student’s possession of the minimum, fundamental contents of the course and an adequate level of autonomous preparation.
Middle-range scores (24-27/30) are assigned to the student who produces evidence of a more than sufficient level (24-25/30) or good level (26-27/30) in the evaluation indicators listed above.
Higher scores (from 28/30 to 30/30 cum laude) are awarded on the basis of the student’s demonstration of a very good or excellent level in the evaluation indicators listed above.

Other information


Notice for the written examination.
For the written exam, the student has two hours to answer four questions (two on the 19th century, two on the 20th century).
The exam may be divided into two parts: the first - given one hour - students answer two questions about the 19th century; in the second - again with one hour available - two questions about the 20th century.
It is OBLIGATORY to indicate this choice at the time of online registration for the exam.
***
QUESTIONS (PART I): I. Dalle rivoluzioni settecentesche all’imperialismo
1. Il Congresso di Vienna e i suoi trattati (Banti, chapter 6.1.-6.2.)
2. Rivoluzioni in America latina (7.1.-7.2.-7.3.)
3. La rivoluzione in Spagna e in Italia, 1820-1823 (7.4.-7.5.)
4. Le rivoluzioni del 1830-1831 (7.7.)
5. Immaginare una nazione (8.1.)
6. Mazzini e la Giovine Italia (8.2.1.)
7. Gioberti e il neoguelfismo (8.2.2.)
8. Il 1848: le rivoluzioni (9.1.-9.2.)
9. Il 1848: il ritorno all’ordine (9.3.)
10. Il progresso dell’Europa (Chapter 10)
11. Vita di famiglia e ruolo della donna (Chapter 12)
12. La Gran Bretagna nell’Ottocento (Chapter 13)
13. La Francia del II Impero (14.2.)
14. Il Regno di Sardegna dal 1850 al 1859 (14.3.)
15. L’unificazione italiana (14.4.)
16. La società italiana postunitaria (14.5.)
17. La vita politica negli anni postunitari (14.6.)
18. Difficoltà e contrasti in Italia (14.7.)
19. L’unificazione tedesca (15.1.-15.2.-15.3.)
20. La Comune di Parigi e la Terza Repubblica francese (15.4.)
21. Gli Stati Uniti nella prima metà dell’Ottocento (16.1.-16.2.-16.3.)
22. La questione della schiavitù e la guerra di secessione (16.4.-16.5.-16.6.)
23. Riforme e tensioni nella Russia zarista (16.7.)
24. L’India britannica (17.6.)
25. La Cina nell’Ottocento (17.8.)
26. Il Giappone nell’Ottocento (17.9.)
27. Popolazione e produzione (Chapter 18)
28. Le origini del pensiero socialista e le divisioni tra anarchici e socialisti (20.1.-20.2.)
29. La nascita dei partiti socialisti e le loro divisioni (20.3.-20.4.)
30. Nazionalismo e razzismo (Chapter 21)
31. La politica in Occidente alla fine dell’Ottocento (22.1.)
32. Gli Stati Uniti alla fine dell’Ottocento (22.2.)
33. La Gran Bretagna tra ‘800 e ‘900 (22.3.-22.4.)
34. Germania e Austria-Ungheria tra ‘800 e ‘900 (22.6.-22.7.)
35. La Sinistra al potere in Italia (23.1.)
36. Francesco Crispi (23.2.)
37. La crisi di fine secolo (23.3.)
38. Il riformismo giolittiano (23.4.)
39. L’Italia 1911-1913 (23.5.)
40. Colonialismo e imperialismo (24.1.)
41. Rivalità coloniali (24.2.)
42. Accordi internazionali, crisi nei Balcani e nuove alleanze (25.2.-25.3.)
43. Il crollo dell’Impero Ottomano e tensioni nei Balcani. Sarajevo (25.4.-25.5.)

FOLLOW IN 'PROGRAMMA ESTESO'