POEMS TO MUSIC: THE HISTORY AND STYLES
cod. 1006266

Academic year 2016/17
2° year of course - First semester
Professor
Paolo RUSSO
Academic discipline
Musicologia e storia della musica (L-ART/07)
Field
Attività formative affini o integrative
Type of training activity
Related/supplementary
36 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

At the end of the course students will be able to orient themselves in Italian literature destined to set in music and in rhythmic and metric aspects of poetry. They will know the principal theoretical issues that have guided the reflection on the text and music relationship in Modern and Contemporary Italian literature. They will have mastered the essential musical technical terminology to describe the music listening.

Prerequisites

Knowledge of the Italian literature history and the basis of Italian metrics. Knowledge in musical history ad theory are not required.

Course unit content

The course studies the relationships that develop between poetic and musical structures whenever a poem is set in music. The basics principles that allow to read a poem under the rhythmic and melodic profile will be presented with examples from different age, genre and literary style and composition, from Renaissance polyphony to the twentieth-century music and the Italian “cantautori”. The study will focus mainly on Italian literature and Italian music, but we will also use examples from other European literature.

Full programme

You can study:
Stefano La Via, Poesia per musica e musica per poesia. Dai trovatori a Paolo Conte, Roma Carocci, 2006 (Libro e CD ROM completi)

Or all the following bibliography:
Paolo Fabbri, Metro e canto nell’opera italiana, Torino, EDT, 2007
and two of this program:
A:
Gabriello Chiabrera, Le Maniere de’ versi toscani, Genova, Pavoni, 1599 (copia digitale in http://www.letteraturaitaliana.net/pdf/Volume_5/t116.pdf); Nino Pirrotta, Scelte poetiche di Monteverdi, e Temperamenti e tendenze nella camerata fiorentina, entrambi in Scelte poetiche di musicisti. Teatro, poesia e musica da Willaert a Malipero, Venezia, Marsilio, 1997, rispettivamente alle pp. 81-147 e 173-195; Stefano La Via, Poesia per musica e musica per poesia. Dai trovatori a Paolo Conte, Roma, Carocci, 2006, CD ROM su La fida Ninfa di Monteverdi pp. [81-107]; Lucia Cristina Baldo, Silvana Chiesa, “Zefiro torna”, in Tempo e memoria: percorsi di ascolto fra letteratura e musica, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2003, pp. 43-71

B
Paolo Russo, “Imitateurs inspirés de la corruption du gout”: travestimenti musicali nella “Cantate Française”, in Id. La parola e il gesto, studi sull’opera francese nel Settecento, Lucca, LIM, 1997, pp. 39-64; Jean-Michel Bardez, I dibattiti sulla musica nel secolo dei lumi e Walter Dürr, Poesie e musica nel Lied con pianoforte del romanticismo tedesco, in Enciclopedia della musica, a cura di Jean-Jacques Nattiez, IV: Storia della musica europea, Torino, Einaudi, 2004, rispettivamente alle pp. 588-605 e 548-872; Stefano La Via, Poesia per musica e musica per poesia. Dai trovatori a Paolo Conte, Roma, Carocci, 2006, CD ROM su Erlkönig di Schubert pp. [155-192]; Lucia Cristina Baldo, Silvana Chiesa, “Auf dem Wasser zu singen”, in Tempo e memoria: percorsi di ascolto fra letteratura e musica, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2003, pp. 95-118.

C
Licia Sirch, Notturno italiano: Sulla musica vocale da camera tra Sette e Ottocento, in “Rivista italiana di musicologia”, 2005, XL, 153-226; Friedrick Lippmann, Introduzione e Ritmo poetico e ritmo musicale. Il loro rapporto nello sviluppo stilistico della musica operistica italiana tra Sette e Ottocento, in Id., Versificazione italiana e ritmo musicale. I rapporti tra verso e musica nell’opera italiana dell’Ottocento, Napoli, Liguori, 1986 rispettivamente alle pp. 11-34 e 265-323; Anselm Gerhardt, Verdi, Wagner e la “prosa musicale”, in Otello, Venezia, Teatro la Fenice, 2002 (http://www.teatrolafenice.it/media/libretti/62_8929otello_gv.pdf), pp. 127-148, Wolfgang Osthoff, Il sonetto nel Fastaff di Verdi, in Il melodramma nell’Ottocento. Studi e ricerche per Massimo Mila, Torino, Einaudi, 1977, pp. 156-183; Costantino Maeder, Il fiasco del Mefistofele fra idea e incompatibilità formale, in Il real fu dolore e l’ideal sogno. Arrigo Boito e i limiti dell’arte, Firenze, Cesati, 2002, pp. 53-73.

D
Lucia Cristina Baldo, Silvana Chiesa, “Coro di Morti” e “A Survivor from Warsaw”, entrambi in Tempo e memoria: percorsi di ascolto fra letteratura e musica, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2003, rispettivamente alle pp. 167-192 e 193-216; Raffaele Pozzi, Leopardi e l’ansia di rinnovamento: il Coro di morti (1940-1941) di Goffredo Petrassi, in Storia della lingua italiana e storia della musica: italiano e musica nel melodramma e nella canzone. Atti del 4. Convegno ASLI, Associazione per la storia della lingua italiana, Sanremo, 29-30 aprile 2004, a cura di Elisa Tonani, Firenze: F. Cesati, [2005], pp. 131-142; Rossana Dalmonte, Nevia Lorenzini, Funzioni strutturanti nel rapporto musica-poesia. “Passaggio” e “Laborintus II” di Sanguineti-Berio, e Rossana Dalmonte, Fabrizio Frasnedi, Musica, Analogia, Teatralità. Ancora su “Sequenza III”, in Rossana Dalmonte, Nevia Lorenzini, Loris Azzaroni, Il gesto della forma: musica, poesia, teatro nell’opera di Luciano Berio, Milano, Arcadia, 1981, pp. 1-44 e 145-170

E
Franco Fabbri, La canzone, in Enciclopedia della musica, a cura di Jean-Jacques Nattiez, I: Il Novecento, Torino, Einaudi, 2001, pp. 551-576; Lorenzo Coveri, Linguistica della canzone: lo stato dell’arte, Giuseppe Antonelli, Il complesso pop. Su una tendenza recente dei testi di canzone, entrambi in Storia della lingua italiana e storia della musica: italiano e musica nel melodramma e nella canzone. Atti del 4. Convegno ASLI, Associazione per la storia della lingua italiana, Sanremo, 29-30 aprile 2004, a cura di Elisa Tonani, Firenze: F. Cesati, [2005], rispettivamente a pp. 179-190 e 219-232.
and you can choice between:
Marco Bico, Massimiliano Guido, Paolo Conte: un rebus di musica e parole, Roma, Carocci, 2011
Alessandro Bratus, Bob Dylan, un percorso in sedici canzoni, Roma, Carocci, 2011
Claudio Cosi, Federica Ivaldi, Fabrizio de André, Cantastorie tra parole e musica, Roma, Carocci, 2011
Elisabetta Cucco, Vinicio Capossela, rabdomante senza requie, Milano, Casanova e Chianura – Auditorium edizioni, 2005
Carlo Pestelli, Bella ciao. La canzone della libertà, Torino, ADD, 2016

Bibliography

The basic texts is Stefano La Via, "Poesia per musica e musica per poesia. Dai Trovatori a Paolo Conte", Roma, Carocci, 2006

In the Windows for the complete bibliography, you can fine an alternative program of study: is articulated in different topic and area of research. You can choise that alternative program instead of the book of La Via

Teaching methods

In relation to the number of students attending the course it will be organized in a seminar format, or, alternatively, with lectures and classroom discussions of video and audio examples: ample space will in fact be dedicated to the direct experience of listening, from which the teacher will take the momentum for analysis, comments and insights. During the lessons will therefore be proposed and explained the terminology necessary for a brief analytical description of the listening experience. At the end of the course it will also activated a short LABORATORY about elementary musical notions, that will present the main concepts and procedures of the tonal music and musical forms.

Assessment methods and criteria

The test consists of an interview on the bibliography that will be indicated during the course. The interview will test the understanding of the content of each text listed in the bibliography. You will also be required listening and analysis of the vocal music presented in the lessons.
The ability to develop further knowledge and to ask the teacher pertinent questions, even during the test, will enable excellent results. Likewise, the ability of integrated readings and cross-connections between the texts listed in the bibliography will enable excellent results.

Other information

Audio and video media and computer on-line will be available.

2030 agenda goals for sustainable development

- - -

Contacts

Toll-free number

800 904 084

Student registry office

T. 800 904084
E. segreteria.corsiumanistici@unipr.it

Quality assurance office

Education manager:
dott.ssa Valentina Galeotti
T. +39 0521 000000
E. servizio dusic.lettereclassiche_moderne@unipr.it
E. del Manager valentina.galeotti@unipr.it

President of the degree course

prof. Gualtiero Rota
E. gualtiero.rota@unipr.it

Faculty advisor

prof. Riccardo Villicich
E. riccardo.villiich@unipr.it

Career guidance delegate

prof. Carlo Alberto Gemignani
E. carloalberto.gemignani@unipr.it

Tutor Professors

prof.ssa Elena Bonora
E. elena.bonora@unipr.it

prof. Simone Gibertini
E. simone.gibertini@unipr.it

prof. Massimo Magnani
E. massimo.magnani@unipr.it

prof.ssa Alessia Morigi
E. alessia.morigi@unipr.it

prof. Paolo Rinoldi
E. paolo.rinoldi@unipr.it

prof. Gualtiero Rota
E. gualtiero.rota@unipr.it

prof. Paolo Russo
E. paolo.russo@unipr.it

Erasmus delegates

prof.ssa Cristina Carusi (Erasmus SMT)
E. cristina.carusi@unipr.it

prof. Luca Iori (Erasmus SMS)
E. luca.iori@unipr.it

Quality assurance manager

prof. Simone Gibertini
E. simone.gibertini@unipr.it

Internships

prof. Gualtiero Rota
E. gualtiero.rota@unipr.it

Tutor students

dr Daphne Natalia Musca
E. daphnenatalia.musca@studenti.unipr.it

Web page editor

prof. Gualtiero Rota
E. gualtiero.rota@unipr.it