Learning objectives
The course aims to analyse the history of the opera from the XVII century to our day from the point of view of music and drama, and of social, economic and material aspects.
The intention is to encourage the student to analyse critically his musical experience examinating the complicated history of the complicated relationship between different ‘languages’, like poetry, music, imagery, gesture.
The critical awareness developed during the course is applied to tasks dedicated to the analysis of audiovisual products of opera, with particular reference to italian, french and german traditions.
Prerequisites
no
Course unit content
The course analyses the following aspects of music theatre from the seventeenth-century to our day:
- Musica and drama in the opera
- Economy and society: production and representation
- Locations: theatres and concert halls, open air venues, virtual venues
- Technology: instruments, set construction, reproducers and diffusers
- Relation between Italian literature and opera between XVIII and XX Centuries.
Full programme
Gloria Staffieri L’opera italiana. Dalle origini alle riforme del secolo dei Lumi (1590-1790), Roma, Carocci, 2014
Lorenzo Bianconi, Il teatro d’opera in Italia, Bologna, Il Mulino, 1993
Due testi a scelta fra i quattro seguenti
- Renato Di Benedetto, Poetiche e polemiche, in Storia dell’opera italiana, VI: Teorie e tecniche, immagini e fantasmi, a cura di Lorenzo Bianconi e Giorgio Pestelli, Torino, EdT, 1988, 1-76
- Paolo Fabbri, Istituti metrici e formali, in Storia dell’opera italiana, VI: Teorie e tecniche, immagini e fantasmi, a cura di Lorenzo Bianconi e Giorgio Pestelli, Torino, EdT, 1988, pp. 165-233
- Franco Piperno, Il sistema produttivo fino al 1780, in Storia dell’opera italiana, IV: Il sistema produttivo e le sue competenze, a cura di Lorenzo Bianconi e Giorgio Pestelli, Torino, EdT, 1987, pp. 1-76
- John Rosselli, Il sistema produttivo 1780-1880, in Storia dell’opera italiana, IV: Il sistema produttivo e le sue competenze, a cura di Lorenzo Bianconi e Giorgio Pestelli, Torino, EdT, 1987, pp. 79-166
A scelta uno dei due blocchi di testi.
a) Francesco Paolo Russo, Paisiello e l'opera imperialregia: note sulla genesi de “Il re Teodoro in Venezia” (Vienna 1784), in Mozart, Paisiello, Rossini e l'opera buffa, Laaber, Laaber-Verlag, 1998 («Analecta musicologica», XXX/1-2), pp. 203-229
Raffaele Mellace, Musica e Politica. Hasse e la festa teatrale tra Napoli, Dresda e Vienna, La festa teatrale nel Settecento, a cura di Annarita Colturato e Andrea Merlotti, Lucca, LIM, 2013, 105-127
b) Paolo Russo, Fedra o Aricia? Le ragioni delle “cagioni episodiche”, in Giovanni Paisiello e la cultura europea del suo tempo, a cura di Francesco Paolo Russo, Lucca, LIM, 2007, pp. 99-126
Michele Curnis, “Salamandre ingnivore . orme di passi”. Sul libretto di “Un ballo in maschera”, in «Studi verdiani», XVII, 2003, pp. 166-192.
Bibliography
Gloria Staffieri L’opera italiana. Dalle origini alle riforme del secolo dei Lumi (1590-1790), Roma, Carocci, 2014
Lorenzo Bianconi, Il teatro d’opera in Italia, Bologna, Il Mulino, 1993
Due testi a scelta fra i quattro seguenti
- Renato Di Benedetto, Poetiche e polemiche, in Storia dell’opera italiana, VI: Teorie e tecniche, immagini e fantasmi, a cura di Lorenzo Bianconi e Giorgio Pestelli, Torino, EdT, 1988, 1-76
- Paolo Fabbri, Istituti metrici e formali, in Storia dell’opera italiana, VI: Teorie e tecniche, immagini e fantasmi, a cura di Lorenzo Bianconi e Giorgio Pestelli, Torino, EdT, 1988, pp. 165-233
- Franco Piperno, Il sistema produttivo fino al 1780, in Storia dell’opera italiana, IV: Il sistema produttivo e le sue competenze, a cura di Lorenzo Bianconi e Giorgio Pestelli, Torino, EdT, 1987, pp. 1-76
- John Rosselli, Il sistema produttivo 1780-1880, in Storia dell’opera italiana, IV: Il sistema produttivo e le sue competenze, a cura di Lorenzo Bianconi e Giorgio Pestelli, Torino, EdT, 1987, pp. 79-166
A scelta uno dei due blocchi di testi.
a) Francesco Paolo Russo, Paisiello e l'opera imperialregia: note sulla genesi de “Il re Teodoro in Venezia” (Vienna 1784), in Mozart, Paisiello, Rossini e l'opera buffa, Laaber, Laaber-Verlag, 1998 («Analecta musicologica», XXX/1-2), pp. 203-229
Raffaele Mellace, Musica e Politica. Hasse e la festa teatrale tra Napoli, Dresda e Vienna, La festa teatrale nel Settecento, a cura di Annarita Colturato e Andrea Merlotti, Lucca, LIM, 2013, 105-127
b) Paolo Russo, Fedra o Aricia? Le ragioni delle “cagioni episodiche”, in Giovanni Paisiello e la cultura europea del suo tempo, a cura di Francesco Paolo Russo, Lucca, LIM, 2007, pp. 99-126
Michele Curnis, “Salamandre ingnivore . orme di passi”. Sul libretto di “Un ballo in maschera”, in «Studi verdiani», XVII, 2003, pp. 166-192.
Teaching methods
Oral lessons, exercises devoted to listening, seminars
Assessment methods and criteria
Oral exam. The particular criteria for evaluation include:
— Knowledge and critical awareness in relationship to current practices and their underlying historical roots
— The capacity to examine and discuss specific themes, and the appropriate exposition of the relative results
— The acquisition of an informed methodology of analysis of the different historical sources
— The capacity to connect the music on the stage with other artistic disciplines, such as literary and figuratives arts.
Other information
- - -
2030 agenda goals for sustainable development
- - -