Learning objectives
The course aims to promote theoretical knowledge related to the main
study models of adolescence and the understanding of evolutionary
issues concerning adolescents. The course also proposes to show how
this knowledge can be applied to a professional reality through the use of
survey instruments and development assessment. Finally, the course
aims to foster students’ independent judgment with respect to the
theoretical issues studied and improve their ability to communicate about
the aspects they have investigated and learned.
Prerequisites
Advanced developmental psychology
Course unit content
The first set of preparatory lessons will cover the introductory aspects
related to adolescence: patterns of interpretation, developmental
challenges and developmental tasks.
Then issues such as peer relationships, friendship, the use of the internet
and social networks among peers, and risky behavior will be taken into
consideration.
Finally, the last lessons will cover topics such as the needs of separation
Metodi didattici Le lezioni si svolgeranno in presenza, nel rispetto degli standard di
sicurezza, salvo ulteriori disposizioni dovute all'eventuale perdurare
dell'emergenza sanitaria. Il materiale didattico sarà depositato sulla
specifica piattaforma ad accesso riservato agli studenti (Elly) e
comprenderà presentazioni iconografiche, audio-video di supporto o
videoregistrazioni delle lezioni.
Lezioni frontali e approfondimenti individuali saranno proposti al fine di
favorire l’acquisizione di conoscenze teoriche. Lavori di gruppo,
esercitazioni, seminari con professionisti psicologi e presentazioni orali in
aula saranno proposti per favorire l’acquisizione della capacità di
applicazione delle conoscenze nella realtà, l’autonomia di giudizio e la
capacità comunicativa.
Sulla Piattaforma Elly sarà caricato tutto il materiale relativo al corso
(Syllabus, Slides delle lezioni, articoli di approfondimento).
Nel caso in cui perdurasse l'emergenza sanitaria in atto (Covid-19) le
lezioni potranno essere erogate in modalità mista (presenza e distanza) o
totalmente a distanza, on line, in modalità sincrona e asincrona (Teams).
Modalità di verifica
dell'apprendimento
La verifica prevede un esame orale di circa 3/4 domande, tra cui una a
scelta. Le domande sono finalizzate a valutare le conoscenze e le
competenze acquisite, l’autonomia di giudizio, la capacità di comunicare
e di applicare le competenze alla realtà. L'esame prevede un punteggio
in trentesimi. Lo studente supererà l'esame se otterrà almeno il
punteggio minimo (18/30) in almeno 2 delle 3 domande.
La valutazione avviene secondo i seguenti criteri:
1) Competenze contenutistiche ovvero quanto dettagliatamente il
candidato affronta il tema: fino a 10 punti
2) Competenze espositive, ovvero quanto preciso è il linguaggio usato dal
candidato per esporre i concetti: fino a 10 punti
3) Competenze argomentative, ovvero quanto risulta coerente e logica la
concatenazione dei concetti esposti: fino a 10 punti.
Nel caso in cui il peggioramento dell'emergenza sanitaria in atto (Covid-
19) non rendesse possibile svolgere gli esami in presenza, la prova si
svolgerà per tutti a distanza, oralmente, su Teams.
Programma esteso Il corso intende fornire conoscenze approfondite sull’adolescenza,
attraverso una panoramica sui modelli classici e su quelli più attuali di
interpretazione dell’adolescenza. A partire dalle teorie costruttiviste, nella
prima parte del corso verranno affrontati numerosi temi, quali quelli della
costruzione dell’identità, dell’amicizia e delle relazioni sociali, delle
problematiche connesse all’uso di sostanze e ai comportamenti a rischio.
Per ognuno di questi temi, saranno presentati studi e ricerche condotte
nei contesti sociali.
In una seconda parte del corso, gli stessi temi verranno ulteriormente
approfonditi con riferimento in particolare alla prospettiva psicodinamica.
L’attenzione sarà qui focalizzata sui principali processi di cambiamento
che coinvolgono l’adolescente, da quelli fisico-corporei a quelli cognitivi,
emotivi ed affettivi. La terza parte del corso riguarderà infine due ambiti
specifici di particolare interesse in adolescenza. Il primo concerne la
tematica dell’acquisizione dell’autonomia emotiva e
dell’autodeterminazione, mentre il secondo riguarda le esperienze di
solitudine in adolescenza.
and attachment during adolescence, the second process of
separation/individuation, the construction of identity, emotional
autonomy, solitude and self-determination
Full programme
The course will provide in-depth knowledge about adolescence, starting
from the presentation of the more classical models and then focusing in
particular on the latest and recently updated theories. In the first part of
the course, a socio-constructivist approach will be illustrated and
discussed. The results of several studies concerning different topics of
adolescents’ development will be presented. In particular, lessons will be
centered on identity formation, family, friendship and peer relationships,
substance use and dependencies, and risky behavior. In the second part
of the course, these same topics will be analyzed starting from a
psychodynamic perspective. Specific attention will be devoted to
the adolescents’ multiple changes, such as physical, cognitive, emotional
and affective changes. The third part of the course will concern in
particular two aspects which are nowadays particularly salient for
adolescent development. One is the oscillation between autonomy and
dependence, while the other is related to visions of the future.
Bibliography
Albiero, P. (2021). Il benessere psicosociale in
adolescenza. Roma, Carocci (tranne capitoli 1,8 e 9)
Confalonieri, E., Grazzani, I. (2021). Adolescenza e compiti di sviluppo. Milano, Unicopli.
Corsano, P., Musetti , A. (2012). Dalla solitudine all'autodeterminazione.
Milano, Cortina.
Teaching methods
Lectures will be held on-site in compliance with safety standards,
provided that further instructions on the ongoing health emergency are
not implemented. Supportive material will be available on the specific,
student-reserved platform (Elly) and will include slide presentations,
audio-video aids or video-recordings of the lectures.
Frontal lessons will be proposed in order to facilitate the acquisition of
theoretical knowledge. Group work, exercises, seminars with professional
psychologists, discussions and oral presentations in the classroom will be
offered to encourage the acquisition of the ability to apply this knowledge
in real life, independent judgment and communication skills.
On the Elly platform will be loaded all the material related to the course
(Syllabus, Slides and papers).
In the event that the worsening of the current health emergency (Covid-
19) does not
make it possible the lessons at presence, they will be totally online at in
synchronous and asyncrhonous mode (Teams).
Assessment methods and criteria
The exam will be oral, with 3/4 questions (1 can be chosen by the
student)
The questions are designed to assess the knowledge and skills acquired,
students’ independent judgment, their ability to communicate and to
apply those skills to reality. The exam has a score of thirty. Students will
pass the exam if they get at least the minimum score (18/30) in at least 2
answers.
The evaluation of the exam is carried out according to the following
criteria:
1) Content skills or how detailed the candidate addresses the topic: up to
10 points
2) Exposing skills, ie how precise is the language used by the candidate
to expose the concepts: up to 10 points
3) Argumentative skills, that is how consistent and logical is the
concatenation of the concepts exposed: up to 10 points.
In the event that the worsening of the current health emergency (Covid-
19) does not make it possible to carry out the exams in presence, the test
will take place for everyone at a distance, orally, on Teams.
Other information
- - -
2030 agenda goals for sustainable development
The themes proposed in the course, declined in working practice,
contribute to the achievement of the following objectives of the 2030
Agenda: health and well-being
quality education
decent work and economic growth