Learning objectives
The major aim of the course is to enable students to get archival and bibliographic instruments in order to analyse and understand movements, effects and protagonists (architects, artists, patrons, benefits, etc) in architecture (first Dublin Descriptor). To achieve this aim it’s necessary to always use multiple approaches and different methods of analysis observing the Unity of History (second Dublin Descriptor). Undergraduate should be able: to use the acquired knowledge to make personal and mature judgements (third Dublin Descriptor); to use the appropriate technical language (fourth Dublin Descriptor); to establish logical connections between bibliography and archival documents, to read the complexity of architecture (fifth Dublin Descriptor).
Course unit content
During their last year, students deal again with historical subjects to improve their instruments of critical analysis and historiographical synthesis, in view both of writing their thesis and of coping more knowingly with their future profession. The course aims to give some hints about archival and bibliographical methods of research in architecture.
Bibliography
MANDATORY TEXTS:
1. M. BLOCH, Apologia della storia o Mestiere di storico, Torino, Einaudi, 1998 o edizioni sgg. (Piccola Biblioteca Einaudi, Nuova serie Storia, 460), 248 pp.
2. U. ECO, Come si fa una tesi di laurea. Le materie umanistiche, Milano, Gruppo Editoriale Fabbri – Bompiani, Sonzogno, Etas spa, 1977 o edizioni sgg., 250 pp.
3. L. FEBVRE, Problemi di metodo storico, Torino, Einaudi, 1976 o edizioni sgg., (Reprints Einaudi, 98), 187 pp.
OPTIONAL TEXTS:
(2 for attending students; 5 for non attending students):
4. C.A. AGUIRRE ROJAS, Manuale di storiografia occidentale dal marxismo alla microstoria italiana, Roma, Aracne, 2010 (A14, 348), 184 pp.
5. E.H. CARR, Sei lezioni sulla storia, a cura di R.W. Davies, Torino, Einaudi, 2000 (Piccola Biblioteca Einaudi, Nuova serie Storia e geografia, 37), 166 pp.
6. F. CELLINI et alii, Didattica dell’architettura e didattica delle arti, Roma, Carocci, 2000 (Ricerche di storia dell’arte, 1999.69), 96 pp.
7. A. CHASTEL, L’uso della storia dell’arte, Roma-Bari, Laterza, 1982 (Biblioteca di cultura moderna, 859), 224 pp.
8. Dall’analogico al digitale: modelli e metodi per lo studio e la conservazione dell’architettura storica, a cura di G. Beltramini e M. Gaiani, Pisa, Scuola Normale Superiore, 2000 (Quaderni / Centro di ricerche informatiche per i beni culturali, 10), 195 pp.
9. R. DE FUSCO, Storia e struttura. Teoria della storiografia architettonica, Napoli, Edizioni Scientifiche Italiane, 1970 (L’Acropoli, N.S., 12), 239 pp.
10. C. GINZBURG, Spie. Radici di un paradigma indiziario, in Crisi della ragione, a cura di A. Gargani, Torino, Einaudi, 1979, pp. 57-106 [50 pp.]
11. La storia dell’architettura: problemi di metodo e di didattica, atti del convegno (Firenze 1974), a cura di G. Orefice, G.C. Romby, Firenze, Istituto di storia dell’architettura - Università degli studi di Firenze [1976], 229 pp.
12. S. SETTIS, Architettura e democrazia. Paesaggio, città, diritti civili, Torino, Einaudi, 2017 (Vele, 126), 164 pp.
13. L. VENTURI, Storia della critica d’arte, Torino, Einaudi, 1964 o edizioni sgg. (Piccola Biblioteca Einaudi, 38), 332 pp.
BIBLIOGRAFIA INTEGRATIVA PER ASPIRANTI AI CFU/CFA ex DLgs 59/2017 (da aggiungere ai tre soli test obbligatori):
1. Arte per la didattica nella scuola, nel museo, nel laboratorio, a cura di C. De Carli, Milano, Vita e Pensiero, 1990 (Gli uomini e i tempi, 12), 192 pp.
2. C. DE SETA, Perché insegnare la storia dell’arte, Roma, Donzelli Editore, 2008 (Saggine, 115), 126 pp.
3. Quale storia dell’arte, atti del convegno (Napoli 1976), a cura di C. De Seta, Napoli, Guida Editori, 1977 (La Spirale, 34), 241 pp.
4. G.C. SCIOLLA, Insegnare l’arte. Proposte didattiche per la lettura degli oggetti artistici, Scandicci (FI), La Nuova Italia, 1989 o edizioni sgg. (Didattica viva, 129), 180 pp.
Teaching methods
Teacher orientated lessons with slides and seminar activities.
Assessment methods and criteria
Oral examination. The first set of questions tends to evaluate the basic knowledge of the program (first Dublin Descriptor) and basic ability to establish logical connections between topics (second Dublin Descriptor). The second set of questions checks strictly: the criticism (third Dublin Descriptor); the correct use of the appropriate language and categories (fourth Dublin Descriptor); the ability to establish logical connections between topics and of reading the complexity of historiography(fifth Dublin Descriptor).