Learning objectives
- OBSERVE THE NEUROMOTOR BEHAVIOR OF A NEWBORN
- IDENTIFY PREMONITOR SIGNALS IN THE DELAY OF NEUROMOTORIAL DEVELOPMENT OF A CHILD
- FACILITATING THE ABILITATIVE / REHABILITATIVE ASSESSMENT OF THE HEALTHY / PATHOLOGICAL AND PREMATURE CHILD
Prerequisites
KNOWLEDGE OF PHYSIOLOGICAL NEUROMOTORAL DEVELOPMENT
Course unit content
- NEUROMOTOR DEVELOPMENT OF THE BABY
- BEHAVIORAL STATES
- NORMAL AND PATHOLOGICAL General Movements
- SKILL OF ACCIDENT IN THE VARIOUS PHASES OF DEVELOPMENT
- THE PREMATURE NEWBORN
- PERINATAL ASFISSIA
- PAIN IN THE BABY
Bibliography
- Rapisardi G, (1999). La valutazione dello sviluppo psicomotorio nel primo anno di vita. Problemi correnti. Medico e Bambino 1, 1-7.
- Prechtl HFR, Ferrari F, Cioni G,(1997) Predichitive value of general movements in Asphyyxialted fulltermi infants. Early Hun Dev 35, 91-120.
- Baroni & Sarno, 2004; LO SVILUPPO FISIOLOGICO DELL’ARTO SUPERIORE; Riabilitazione Oggi, Anno XXI n.4 Aprile 2004. Editrice Speciale RIABILITAZIONE.
- Bertozzi L., Montanari L. & Mora I. Architettura delle funzioni – Lo sviluppo neuromotorio del bambino fra normalità e patologia. Springer – Verlag Italia, Milano, 2002
- Brazelton TB e Nugent K. (1997). La scala di valutazione del comportamento del neonato. Edizione Italiana della III eizione USA (1995) a cura di Rapisardi G,. Masson, Milano.
-GUZZETTA A, BIAGIONI E, & CIONI G,. Fondazione Stella Maris e Divisione di Neuropsichiatria Infantile, Università degli Studi, Pisa; Ruolo della semeiotica neurologica nella valutazione e nella prognosi del neonato a termine asfittico. Ann. Ist. Super. Sanità, vol. 37, n. 4 (2001), pp. 497-502
- PapacciP.-l dolore del neonato Roma -Quaderni acp2011; 18(1): 19-22
Teaching methods
FRONTAL LESSONS
MOVIE VISION
PRACTICAL SESSIONS OF PROBLEM SOLVING
Assessment methods and criteria
RESOLUTION OF WRITTEN PROBLEM SOLVING