Learning objectives
Knowledge and understanding: historical outline of the period, direct knowledge of the texts, ability in interconnecting these two aspects.
Applying knowledge and understanding: interpretating some texts of the given period, using simple historical-pedagogical tools.
Making judgements: this is the main transversal goal of the course.
Communication skills: Ability to explain his own work in reading and interpretating texts with a correct and pertinent Language, even if not technical.
Learning skills: proportional to individual talents.
Course unit content
Critical analysis of given texts in juvenile literature, from an historical and educational perspective. Particular attention will be given to reductions for young people of classics novels for adult Readers, focusing on concepts, values and instruments of the "juvenalization" of these books.
Bibliography
A lezione verranno analizzati i seguenti testi:
1. Jonathan Swift, “I viaggi di Gulliver”, qualsiasi edizione e traduzione purché INTEGRALE.
2. Gionata Swift, “I viaggi di Gulliver”, riduzione italiana di Giuseppe Fanciulli, Firenze, Bemporad, 1914 (testo fuori catalogo, disponibile come Materiale didattico nel link a fondo pagina)
3. “I viaggi di Gulliver narrato da Edoardo Mottini”, collana “La Scala d’Oro”, Torino, Utet, 1938 (fuori catalogo, come sopra)
4. “I viaggi di Gulliver”, versione di Mario Zenoglio, Milano, Fabbri, 1965 (fuori catalogo, come sopra)
5. “La storia di Gulliver raccontata da Jonathan Coe”, Milano, Gruppo editoriale l’Espresso, 2011.
6. “I viaggi di Gulliver”, riduzione di Alessandro Gatti, Trieste, EL 2013.
All’esame bisogna portare un totale di 5 libri, così distribuiti:
- Il testo integrale dell’opera originale di Swift (n. 1)
- Un libro a scelta tra i nn. 2, 3 e 4
- Entrambe le riduzioni contemporanee (nn. 5 e 6)
- La lettura saggistica: Angelo Nobile, “Letteratura giovanile”, nuova edizione riveduta
Tutti i materiali didattici vanno scaricati a questo link:
https://app.box.com/s/ezn8mbtc55ey16dwl06c55kqo4er0hdt
Teaching methods
Lecture; reading with comments; debate in the classroom; where possible, collective exercices on selected texts.