RENAISSANCE ART HISTORY
cod. 1001905

Academic year 2014/15
1° year of course - Second semester
Professor
Academic discipline
Storia dell'arte moderna (L-ART/02)
Field
Discipline storico-artistiche
Type of training activity
Characterising
30 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

The major aim of the course is to enable the
student to make judgment, have an historical and bibliographic
instruments to be able to analyse and understand movements, effects
and protagonists (architects, artists, patrons, benefits, etc) of this
fundamental period (first Dublin Descriptor). To achieve this aim it’s
necessary to always use multiple approaches and different methods of
analysis observing the Unity of History (second Dublin Descriptor).
Undergraduate shall be able to: use the acquired knowledge to make
personal and mature judgements (third Dublin Descriptor); use the
appropriate technical language (fourth Dublin Descriptor); establish
logical connections between topics; read the complexity of architecture
(fifth Dublin Descriptor).

Prerequisites

- - -

Course unit content

Italian art and French art: XV - XVII century

Full programme

L’arte italiana e la Francia1401 - 1680:
-Umanesimo e Rinascimento
- Firenze 1401-1420 Ghiberti e Donatello
- La rinascita della terracotta
-Masaccio, Beato Angelico Filippo Lippi
-La scuola di Piero: Firenze 1434 – 1443.
-Giulio Mazzoni
-Scultori lombardi in Francia
-Leonardo
- Francesco I Valois
-Michelangelo
-Raffaello. Firenze 1501 – 1508.
-Roma 1508-20.
-Venezia : da Jacopo Bellini a Giorgione
- Roma 1520 – 1527
- Parmigianino
- La Scuola di Parma; Bologna 1530
- Tiziano
-La Restauratio Urbis Romae
- Manierismo e Bella Maniera.
- Cellini
- Primaticcio
- Nicolò dell’Abate
- La Scuola di Fontainebleau
- Diana di Poitier
- Il Seicento a Roma. Gianlorenzo Bernini
- I Bolognesi ; Poussin
- Barocco e classicismo: le Accademie

Bibliography

Manuali consigliati:
L. CASTELFRANCHI VEGAS, L’Arte del Quattrocento in Italia e in Europa,
Milano 1996.
L. CASTELFRANCHI VEGAS, Il Quattrocento. L’Arte del Rinascimento,
Milano 1996.
F. SRICCHIA SANTORO, L’Arte del Cinquecento in Italia e in Europa, Milano 1997;
DORFLES-BUGANZA-STOPPA, Storia dell’Arte 2. Dal Quattrocento al
Settecento, Atlas, Milano 2009.
BRIGANTI-BERTELLI-GIULIANO, Storia dell’arte italiana, voll. 2 e 3, Milano
1986.
S.J. FREEDBERG, Pittura in Italia dal 1500 al 1600, Bologna 1988.


Almeno due a scelta tra i seguenti titoli:

A. Angelini, Gian Lorenzo Bernini e i Chigi tra Roma e Siena, con un saggio di Tomaso Montanari: Bernini e Cristina di Svezia: alle origini della storiografia berniniana, Siena, Banca Monte dei paschi di Siena, 1998

S. Béguin, Andrea Solario en France, Paris 1985

S. Béguin, J. Guillaume, La galérie d’Ulysse à Fontainebleau, Parigi 1985;

*S. Béguin – F. Piccinini (a cura di), Nicolò dell’Abate. Storie dipinte nella pittura del Cinquecento tra Modena e Fontainebleau, catalogo della mostra (Modena 2005), Cinisello Balsamo 2005.

D. Boudard, Tiziano e Federico II Gonzaga, Roma 1998

A. Chastel, Il Sacco di Roma 1527, Torino 1987;
A. Chastel, Architettura e cultura nella Francia del Cinquecento, Torino, Einaudi 1991.

D. Cordellier – V. Romani (a cura di), Primaticcio. Un bolognese alla corte di Francia, catalogo della mostra (Bologna), Milano 2005.

Léonard de Vinci entre France et Italie : miroir profond et sombre / Laboratoire d'Études Italiennes, Ibériques et Ibéro-Américaines, Université de Caen. Publ. sous la dir. de Siliva Fabrizio-Costa et Jean-Pierre Le Goff. – Caen : Presses Universitaires de Caen, 1999.

J. Cox Rearick, The Collection of Francis I, New York 1996;

D. Del Pesco, Bernini in Francia. Paul Paul Fréart de Chantelou e il journal de voyage du cavalier Bernin en France’, Electa Napoli 2007

C. Elam, Art in the service of liberty : Battista della Palla, art agent for Francis I , “ I Tatti studies” 5.1993, pp. 33-109

E. Fadda, Scultori lombardi a Genova e in Francia: Tamagnino e Pasio Gagini in “Proporzioni. Annali della Fondazione Roberto Longhi”, 1, 2000, pp. 69-79

E. Fadda – M. Di Giampaolo, Parmigianino. Catalogo Completo, Rusconi Idea Libri, Rimini 2003;

C. Falciani, Rosso fiorentino, Firenze 1996

V. Farinella, Raffaello, Milano 2004

T. Montanari, La politica culturale di Giovan Pietro Bellori, in L’idea del Bello. Viaggio per Roma nel Seicento con Giovan Pietro Bellori, catalogo della mostra (Roma 2000), a cura di E. Borea e C. Gasparri, Roma 2000, tomo I, pp. 39 - 50

D. Pegazzano, Benvenuto Cellini, Roma, Gruppo Editoriale L'Espresso, 2005.

A. Pinelli, La bella Maniera, Artisti del Cinquecento tra regola e licenza, Torino 2003

V. Romani, Primaticcio, Tibaldi e la questione delle cose del cielo, Padova 1997

Léonard de Vinci. Dessin et manuscript, catalogo della mostra a Parigi (5 maggio- 14 luglio2003), a cura di F. Viatte, Parigi, Réunion des Musées Nationaux, 2003

Teaching methods

Teacher orientated lessons with slides and documentary films; possibility
to visit museums and monumental sites; possibility of seminars with
external experts.
Attendance is highly recommended because contents of the course are
necessary to take for some following exams. Students unable to attend
(with certificate reasons such as work) have to contact the teacher to
agree on a proper bibliography

Assessment methods and criteria

Oral examination, if necessary elementary sketch exemplifications,
descriptions of photos , details, architectural
sculptures, etc. The first set of questions tends to evaluate the basic
knowledge of the program and basic ability to establish logical
connections between topics. The second set of questions checks strictly
the criticism, the correct use of the appropriate language (fourth Dublin
Descriptor), and the ability to establish logical connections between
topics and of reading the complexity of european art (fifth Dublin
Descriptor).

Other information

- - -