ICONOGRAPHY AND ICONOLOGIA
cod. 1006664

Academic year 2017/18
2° year of course - Second semester
Professor
Academic discipline
Storia dell'arte moderna (L-ART/02)
Field
Discipline storico-artistiche
Type of training activity
Characterising
30 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub: PARMA
course unit
in ITALIAN

Integrated course unit module: HISTORY OF MODERN ART

Learning objectives

The student must:
- master the critical tools suitable to formally and conceptually interpret images in their historical development.
- know how to carry out a detailed iconographic and stylistic analysis of a Renaissance work of art, using an appropriate descriptive lexicon;
- be able to perform iconographic and stylistic comparisons between works belonging also to different historical-artistic contexts, highlighting their figurative prototypes and their contaminations both Western and Oriental;

Prerequisites

There is no mandatory propedeuticity

Course unit content

Iconography and Iconology . The School of Parma: Correggio and Parmigianino, art history and iconography

Full programme

The 400 in Parma area
  - 1490 - 1534: Parma - Mantua - Venice, artistic relationship
- Correggio and his school
- Parmigianino and the Bella Maniera
- The iconological school: Warburg, Saxl, Panofsky, Ghihlow, Wind
- Pagan Mistery of the Reanaissance
- Hieroglyphs
- Emblems
- Alchemy and iconology
- The illustrated book
- The Monastery of San Paolo in Parma: art and iconology
- Parmigianino, from Fontanellato to Casalmaggiore: art and iconology
- Fortune of Correggio and Parmigianino
- Portraits
- Gods and loves

Bibliography

The student will have to choose one of the reference manuals and two of the texts from the bibliography relative to the School of Parma.
Non-attending students must agree on the program with the teacher.

Reference manuals:

E. Wind,Misteri pagani del Rinascimento, Milano Adelphi, 2009
E. Panofsky, Studi di iconologia. I temi umanistici nell’arte del Rinascimento, Torino Einaudi, 1995
R. Wittkower, Allegoria e migrazione dei simboli, Torino Einaudi 1987
E. Gombrich, Immagini simboliche, Torino Einaudi 1997
K. Gielhlow, Hieroglyphica. La conoscenza umanistica dei geroglifici nell’allegoria del Rinascimento, una ipotesi, ed. italiana a cura di M. Ghelardi e S. Mueller, Nino Aragno editore, Torino 2004;
Hypnerotomachia Poliphili, a cura di M. Gabriele e M. Ariani, Milano, Adelphi 1998
Andrea Alciato, Il libro degli Emblemi, a cura di M. Gabriele, Nuova Edizione ampliata, Milano, Adelphi, 2015;
‘Con parola brieve et con figura’. Libri antichi di imprese e emblemi, a cura di L. Bolzoni, Lucca, Maria Pacini Fazzi editore, 2004
M. Gabriele, Alchimia e Iconologia, Forum editrice universitaria udinese, Udine 2008;
R. Van Straten, Introduzione all’iconografia, Milano Jaca Book 2009
Cesare Ripa, Iconologia. A cura di Sonia Maffei. Testo stabilito da Paolo Procaccioli, Torino Einaudi, i Millenni 2012

Scuola di Parma:
Correggio:
E. Fadda, Come in un rebus: Correggio e la camera di San Paolo, Firenze Olschky, Biblioteca dell’Archivio Romanicum, 2017.
Elisabetta Fadda, Correggio, Parmigianino, Anselmi e Rondani: firme d’artista nella Scuola di Parma, «Venezia Arti» 2017
Parmigianino
Parmigianino e la pratica dell'Alchimia, catalogo della mostra (Casalmaggiore, Centro culturale Santa Chiara, 9 febbraio – 15 maggio 2003), a cura di F. Del Torre Scheuch, E. Fadda, S. Ferino Pagden, M. Gabriele, Cinisello Balsamo – Milano, Silvana, 2003
Elisabetta Fadda, ‘Si son voluti imparmisaninare’: gli artisti di Ottavio Farnese a Parma nel Palazzo del Giardino, in Le Virtuose adunanze. La cultura accademica tra XVI e XVII secolo. Emblemi, simboli, linguaggi, a cura di G.M. Anselmi, I. Bianchi, C. Gurreri, Edizioni Sinestesie, Avellino 2017
Elisabetta Fadda, Un ‘soggetto acquaticcio’: Diana al bagno. Negli affreschi di Parmigianino a Fontanellato il ritratto emblematico dei committenti, in Il mito di Diana Arte, letteratura, musica, (atti del convegno, Reggia di Venaria, 2010) a cura di A. Colturato, G. Barberi Squarotti, C. Goria, Leo Olschki, Firenze 2017, pp.
Elisabetta Fadda, Parmigianino ‘mio amicissimo’ a Roma, in Correggio e Parmigianino. Arte a Parma nel Cinquecento (Roma, Scuderie del Quirinale 12 marzo – 26 giugno 2016) a cura di D. Ekserdjian, Silvana ed. Cinisello Balsamo 2016, pp. 49 – 59.

Teaching methods

Frontal lessons with slides, and guided tours to the art places of the city

Assessment methods and criteria

The evaluation will consist of an oral test, inherent specifically i
topics covered in the course and those included in the recommended bibliography. A question will be on a topic chosen by the candidate

Other information

- - -