Learning objectives
Understanding the different historiographical approaches to the music and the musical phenomena
Course unit content
Through the analysis of some historiographical texts, the first part of the course will shows the main lines of research used by historians of music in the last century and teachs to read the texts in a critical way, identifying the historiographical traditions that inform them. The second part will introduce bibliographic instrument for research, and bibliographic conventions for writing short musicological essays.
Bibliography
Carl Dalhaus, Fondamenti di storiografia musicale, Firenze, Discanto, 1980, capitoli III (‘Cos’è un fatto nella storia della musica”) e XI (“Problemi della storia della ricezione”)
F. Alberto Gallo, Introduzione, in Musica e storia tra medioevo e età moderna, ed. by F. Alberto Gallo, Bologna, Il Mulino, 1986, pp. 9-29
Carl Dahlhaus, I principi delle edizioni musicali nel quadro della storia delle idee, in La critica del testo musicale. Metodi e problemi della filologia musicale, ed. by Maria Caraci Vela, Lucca, LIM,1995, pp. 63-73
Philippe Vendrix, Concezioni diverse della storia musicale in Enciclopedia della musica, ed. by Jean-Jacques Nattiez, II: Il sapere musicale, Torino, Einaudi, 2002, pp. 591- 610
Georg Feder, Filologia musicale. Introduzione alla critica de testo, all’ermeneutica e alle tecniche di edizione, Bologna, Il Mulino, 1992, pp. 95-147
Giovanna Gronda, Statuto d’autore e statuto del testo nella librettistica del ’700, in Il ritorno di Lorenzo da Ponte, ed. by V. Pianca e A. Toffoli, Città di Vittorio Veneto, 1993, pp. 161-173
Lorenzo Bianconi, Hors d’oeuvre alla filologia dei libretti, in «Il Saggiatore musicale», II, 1995, pp. 143-154
Carl Dahlhaus, Le origini dell’interpretazione romantica di Bach in L’esperienza musicale, ed by Michela Garda e Gianmario Borio, Torino, EdT, 1989, pp. 135-154.
Paolo Russo, “Imitateurs inspirés de la corruption du gout”: travestimenti musicali nella “Cantate Française”, in Id. La parola e il gesto, studi sull’opera francese nel Settecento, Lucca, LIM, 1997, pp. 39-64
Paolo Russo, Le ‘intenzioni’ d’«Hippolyte», in «Il Saggiatore musicale», III/2, 1996, pp. 393-409
Francesco Degrada, “Don Carlos”: il teatro musicale e la sua funzione critica, in Il palazzo incantato. Studi sulla tradizione del melodramma dal Barocco al Romanticisimo, II, Fiesole, Discanto, 1979, pp. 143-154
Teaching methods
Laboratories: analysis and discussions of studies in history of music
Assessment methods and criteria
Discussions of thesis written by the students