Learning objectives
The target of the course is to allow the student to know and to understand the essential elements of the tissues and organs structure. The student will utilize knowledge and understanding for Anatomy and Physiology future study.
At the end of the course the student will demonstrate knowledge and understanding about: Cell structute and organization, Tissue structure and organization, Multi tissutal units structure and organization.
The objective of the embriology course is to give students notions on the origin of cell stemness and specifically of the pluripotency. At the end of the course, students will be able to discuss critically the molecular bases of cell differentiation during preimplantation development. Moreover at the end of the course, students will be aquire knowledge and understanding applying knowledge or learning skills to discuss critically the molecular bases of cell differentiation end tissue organization
Prerequisites
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Course unit content
In the first part of the course will be developed the functional and structural aspects of living substance and its capability of aggregations to form cells. Successively will be illustrated the structural and functional aspects of the different cells. In the second part of the course will be analyzed the modality of development of the cells toward the embryonic development. In the third part of the course the structural and functional aspects of the different tissues will be analyzed together with their capacity of aggregation on form multi tissue units and organs.
Stem cells origin and differentiation. The development o Organs and Systems
Full programme
La cellula. Aspetti chimico-fisici. Proprietà biologiche
La matrice extracellulare. Aspetti chimico-fisici. Proprietà biologiche. Aspetti morfo-funzionali
La cellula come sistema termodinamico. La cellula come sistema programmato. La cellula come ambiente chimico. La cellula come ambiente fisico. La cellula batterica. La cellula vegetale. La cellula animale
Le unità sovracellulari. I tessuti. Gli organi. Gli apparati e i sistemi
Fondamenti tecnologici. Metodi analitici e metodi istochimici dell'indagine biochimica. Tecniche di microscopia dell'indagine morfologica. I microscopi. Utilità e limiti tecnici dei vari microscopi. I preparati istologici stabili. Allestimento dei preparati istologici stabili
Principi di lettura di un preparato istologico
Le biomolecole. Aspetti morfo-funzionali e ubicazione, nell'uomo, dell'acqua, dei sali minerali, dei glucidi, dei lipidi, delle proteine e degli acidi nucleici
I complessi sopramolecolari. Complessi sopramolecolari stabili. Complessi sopramolecolari labili.
Gli organi e gli apparati della cellula. La matrice citoplasmatica. La periferia cellulare. Il nucleo. Subunità ribosomali, ribosomi, polisomi e reticolo endoplasmatico. I complessi del Golgi. I complessi endosomali. Le vescicole e i vacuoli. I perossisomi. I mitocondri. Centrosoma, fuso mitotico e astrosfere
Il ciclo cellulare. Il ciclo cellulare mitotico. Il ciclo cellulare meiotico. Cinetica del ciclo cellulare
La senescenza cellulare. La morte cellulare
Cellule somatiche e cellule germinali
Cellule staminali e cellule differenziate. Le popolazioni cellulari.
Lo sviluppo embrionale. Le tappe dello sviluppo. Differenziamento e accrescimento
Aspetti morfologici dello sviluppo. I settimana di sviluppo. II settimana di sviluppo. III settimana di sviluppo. IV settimana di sviluppo. II-III mese di sviluppo. II-III trimestre di sviluppo. Genetica della morfogenesi
Sviluppo dei principali apparati ed organi
Aspetti biologici dello sviluppo. I fattori dello sviluppo. Il microambiente. L'induzione. La determinazione. La differenziazione
I tessuti definitivi. Tessuti epiteliali. Tessuti trofo-meccanici. Tessuti muscolari. Tessuti nervosi
I tessuti annessiali. I tessuti della placenta. I tessuti del sacco amniotico. I tessuti del sacco vitellino. I tessuti del cordone ombelicale. Istofisiologia degli annessi embrio-fetali
Le unità pluritessutali. Le ghiandole. Le membrane mucose del canale alimentare, dell'apparato. respiratorio, dell'apparato urinario, dell'apparato genitale. femminile e dell'apparato genitale maschile. Le membrane sierose. La cute. Le produzioni cutanee
I vasi sanguiferi e i vasi linfatici. I muscoli. Le ossa. I nervi. I gangli.
Embryonic development. The stages of development. Differentiation and growth
Morphological aspects of development. The week of development. II week of development. III week of development. IV week of development. II-III months of development. II-III trimester of development. Genetics of morphogenesis
Development of major organ systems and organs
Biological aspects of development. The factors of development. The microenvironment. The induction. The determination. the differentiation
Bibliography
NM Maraldi et al. Istologia Medica; Casa Editrice Edi Ermes
NM Maraldi et al. Biologia - Citologia Medica; Casa Editrice Edi Ermes
R Di Primio et al
Istologia Umana
Ed. Idelson
AA.VV. Embriologia Umana
Casa Editrice Idelson-Gnocchi
TW Sadler - Embriologia Medica di Langmann, Casa Editrice Elsevier
The students will be given articles that expand the specific theme described during the lessons together with the slides used by the teacher.
Teaching methods
Frontal Lessons
Optical Microscope practice for small group
Before each new lesson, the teacher will first summarise then check whether the previous topics have been well understood through an interactive discussion with the students.
Assessment methods and criteria
To evaluate the achievement of the estimated goals, an oral examination will be performed. Questions regarding the content of the course will be employed to evaluate the reaching of the knowledge and understanding of the contents: The capacity of recognition of an histological sample will be valuated by means of the observation at the microscope.
A final multiple choiche test embedded with the exam of histology, during which the student wil be asked three questions on topics discussed during the course. Not only will be evaluated the understanding of a specific topic valued, but also the capacity of the student to trace, using the appropriate language, those links necessary to the understanding of the biological phenomenon described.To evaluate the achievement of the estimated goals, a multiple choiche test examination will be performed. Questions regarding the content of the course will be employed to evaluate the reaching of the knowledge and understanding of the contents: The capacity of recognition of an histological sample will be valuated.
Other information
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2030 agenda goals for sustainable development
This teaching contributes to the realization of the UN objectives of the 2030 Agenda for Sustainable Development