THE NATIONAL HEALTHCARE SYSTEM
cod. 1002604

Academic year 2022/23
5° year of course - First semester
Professor
- Marcello Giuseppe MAGGIO
Academic discipline
Medicina interna (MED/09)
Field
Medicina di comunità
Type of training activity
Characterising
20 hours
of face-to-face activities
2 credits
hub: PARMA
course unit
in ITALIAN

Integrated course unit module: HYGIENE

Learning objectives

This course of study aims to teach the student to deal with clinical
problems of patients suffering from the most common diseases of
General Medicine.
The student must be:
- able to make a clinical investigation plan for diagnosis,
- able to evaluate clinical and instrumental data in differential diagnosis,
make a therapeutic, pharmacological and non-pharmacological plan for
the acute disease and chronic phase, know to apply preventive
measures.
It also aims to introduce the student the reality of the community that
includes all the services provided by USL, including the role of the
general practitioner.

Prerequisites

Knowledge of semeiotics and clinical methodology, pathophysiology and
pharmacology.

Course unit content

Role of family doctor in the “Servizio Sanitario Nazionale (SSN)”.
Organization of Community Medicine: “Medicina di Gruppo” and “Case della
Salute”.
Clinical role of general practitioner.
Development of General Medicine in Italy: from the health insurance
scheme to SSN.
New technologies in General Medicine.
un piano terapeutico, farmacologico e non farmacologico per la fase
acuta di malattia e l'eventuale fase di cronicità, conoscere e saper
applicare le misure preventive
Si propone altresì di far conoscere allo studente la vasta realtà del
territorio che comprende tutti i servizi erogati al cittadino dall' Usl ivi
compreso il ruolo del medico di Medicina Generale.
Prerequisiti Conoscenza della semeiotica e metodologia clinica, della fisiopatologia e
della farmacologia.
Metodi didattici Lezione in presenza con utilizzo di presentazione in power point.
Discussione e domande.
Proiezione del film "NEXT GENERATION".
(eventuale visita ad una Casa della Salute)
Modalità di verifica
dell'apprendimento
ll modulo è parte integrante del corso di "Igiene, sanità pubblica e
politiche per la salute", che prevede un unico esame finale, comprensivo
di tutti i moduli. L'esame consiste in una prova orale che permetterà di
valutare il raggiungimento degli obiettivi formativi, in particolare le
conoscenze e le competenze acquisite, la capacità di collegamento, di
analisi critica e di comunicazione.
Qualora a causa del perdurare dell'emergenza sanitaria fosse necessario
adottare la modalità a distanza per gli esami di profitto, si procederà
come segue:
interrogazioni orali a distanza, mediante la piattaforma Teams (guida
http://selma.unipr.it/).
Gli Studenti con DSA/BSE devono preventivamente contattare Le Eli-che:
supporto per studenti con disabilità, D.S.A., B.E.S.
(https://sea.unipr.it/it/servizi/le-eli-che-supporto-studenti-con-disabilita-
Programma esteso La visita Ecoassistita: anatomia eco-topografica e vantaggi della
semeiotica ecografica
La medicina di base raccontata agli studenti di Medicina 1 parte
La visita Ecoassistita: esecuzione dell’esame, indicazioni e suoi obiettivi
nella patologia toraco-addominale.
La medicina di base raccontata agli studenti di Medicina 2 parte
Medicina di famiglia al tempo del Coronavirus e ruolo del medico di
famiglia nel SSN.
Medicina territoriale, PDTA e ADI. Medicina di gruppo e Case della Salute.
Assistenza Primaria: il MMG tra passato, presente e futuro 1
Assistenza Primaria: il MMG tra passato, presente e futuro 2
Proiezione del filmato “Next Generation MMG” a cura di SIMG (Societa'
Italiana di Medicina Generale e della Cure Primarie) + Il modello Parma :
Integrazione Ospedale-Territorio (UMM, SPOC specialista on call, Centrale
Operativa anti-Covid )
Cure domiciliari, cure intermedie e ospedale di comunità.
Obiettivi per lo sviluppo sostenibile
Codice Descrizione
Development of integration and collaboration in the territory and with the
local hospital.
Competences of the General Practitioner: prevention of health promotion
and disease screening, take charge of symptoms development, make
differential diagnosis, framing of diagnostic-therapeutic programs (PDTA)
of disease or uncomplicated clinical conditions.
Outpatient and home coordination treatment for single or multiple
diseases (TISEASE/CASE MANAGEMENT)
Coordination of outpatient and home care of frail patients with multiple
morbidities.
Coordination of home end-of-life care for dying patients.
Development and integration with the territory through ADI (Integrated
Home Care), intermediate care, community hospitals.
Development of integration with the hospital through the UMMs.
Local services in “Case della Salute”.

Full programme

The Eco-assisted visit: eco-topographic anatomy and advantages of
ultrasound semeiotics
Basic medicine as told to medical students Part 1
The Eco-assisted visit: execution of the examination, indications and its
objectives in thoraco-abdominal pathology.
The basic medicine told to the students of Medicine Part 2
Family medicine at the time of the Coronavirus and the role of the family
doctor in the SSN.
Territorial medicine, PDTA and ADI. Group Medicine and Health Homes.
Primary Care: the GP between past, present and future 1
Primary Care: the GP between past, present and future 2
Screening of the movie "Next Generation MMG" by SIMG (Italian Society
of General Medicine and Primary Care) + The Parma model: Hospital-
Territory Integration (UMM, SPOC on call specialist, anti-Covid Operations
Center)
Home care, intermediate care and community hospital.

Bibliography

1) Harrison's Principles of Internal Medicine, XVIII° ed. Mc. Graw Hill ed.
2) Goldman-Cecil Medicina Interna, XXV° ed. Edra SPA editor

Teaching methods

Face-to-face lesson using a power point presentation.
Discussion and questions.
Screening of the film "NEXT GENERATION".
(possible visit at the “Casa della Salute”)

Assessment methods and criteria

The module is an integral part of the course "Hygiene, public health and
health policies"
The course includes an oral exam in order to assess the knowledge and
skills acquired by the students during the course; moreover critical
analysis and communication skills acquired will be evaluated.
In case of the persistence of the health emergency, the exams will be
conducted remotely, as follows:
remote oral questions, through the Teams platform (guide
http://selma.unipr.it/).
Students with SLD / BSE must first contact Le Eli-che: support for
students with disabilities, D.S.A., B.E.S. (https://sea.unipr.it/it/servizi/leeli-
che-supporto-studenti-con-disabilita-dsa-bes)

Other information

- - -