HISTORY OF MUSICAL THEATER
cod. 1004620

Academic year 2015/16
1° year of course - First semester
Professor
Marco CAPRA
Academic discipline
Musicologia e storia della musica (L-ART/07)
Field
Discipline linguistico-letterarie, artistiche, storiche, demoetnoantropologiche e filosofiche
Type of training activity
Characterising
36 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

The course aims to analyse the history of the italian opera from the XVII century to our day from the point of view of music and drama, and of social, economic and material aspects.
The intention is to encourage the student to analyse critically his musical experience examinating the complicated history of the complicated relationship between different ‘languages’, like poetry, music, imagery, gesture.
The critical awareness developed during the course is applied to tasks dedicated to the analysis of audiovisual products of opera, with particular reference to italian, french and german traditions.

Prerequisites

no

Course unit content

The course analyses the following aspects of music theatre from the seventeenth-century to our day:
- Musica and drama in the opera
- Economy and society: production and representation
- Locations: theatres and concert halls, open air venues, virtual venues
- Technology: instruments, set construction, reproducers and diffusers
- Communication: shows, word of mouth and printed word, reproduction, mass-media
- Protagonists: composers, interpretors, players, managers, government, communicators, audience
– Analysis in detail of the history of Parma and its theatres

Full programme

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Bibliography

A)
- L. Bianconi, Il teatro d'opera in Italia, Bologna, Il Mulino, 1993
- G. Pestelli e L. Bianconi (a cura di), Storia dell'opera italiana, voll. 4, 5, 6, Torino, EdT, 1987 sgg.
- AA.VV., Storia della musica, a cura della Società Italiana di Musicologia, Edt, Torino, 1991 sgg. (L. Bianconi, Il Seicento / A. Basso, L’età di Bach e Haendel / G. Pestelli, L'età di Mozart e Beethoven / F. Della Seta, Italia e Francia nell'Ottocento / G. Salvetti, La nascita del Novecento)
- A. Rigolli (a cura di), La musica sulla scena. Lo spettacolo musicale e il pubblico, Torino, Edt, 2006.

B)
- M. Capra, La musica e il tempo libero. Domande e riflessioni sulla fruizione musicale nell’Ottocento, in Il tempo libero nell’Italia unita, a cura di Fiorenza Tarozzi e Angelo Varni, Bologna, Editrice Clueb, 1992 (Università di Bologna - Dipartimento di discipline storiche: Quaderni di discipline storiche, 3), pp. 45-57
- Id., L’illuminazione sulla scena verdiana ovvero“L’arco voltaico non acceca la luna?”, in La realizzazione scenica dello spettacolo verdiano, Atti del congresso internazionale di studi: Parma, 28-30 settembre 1994, a cura di P. Petrobelli e F. Della Seta, Parma, Istituto nazionale di studi verdiani, 1997, pp. 230-264
- Id., Cronologie teatrali dal 1989 a oggi. Considerazioni sul metodo, “Rivista italiana di musicologia”, XXIX, n. 2, 1994, pp. 210-224.
- Id., “Nel demi-monde della cultura”. Il teatro musicale in Italia tra Ottocento e Novecento nella ricezione delle opere di Cilea, Giordano e Alfano, in Ultimi splendori: Cilea, Giordano, Alfano, a cura di Johannes Streicher, Roma, ISMEZ, 1998, pp. 53-77
- Id., "Effekt, nicht als Effekt". Aspekte der Rezeption der Opern Verdis im Italien des 19. Jahrhunderts, in Giuseppe Verdi und seine Zeit, Hg. Markus Engelhardt, Laaber, Laaber Verlag, 2001, pp. 117-142
- Id., “Un eretico maiuscolo”. La Messa di Verdi tra dispute nazionalistiche e questioni religiose, in Giuseppe Verdi: Messa da Requiem, Parma, Teatro Regio – Baldini e Castoldi, 2001, pp. 17-39
- Id., Aspetti dell’utilizzo del coro nell’opera italiana dell’Ottocento, “Polifonie”, III/3, 2003, pp. 139-173
- Id., Un incidente imprevisto: esiti e conseguenze della Zaira di Vincenzo Bellini, in Belliniana et alia musicologica. Festschrift für Friedrich Lippmann zum 70. Geburstag, Hg. Daniel Brandenburg und Thomas Lindner, Wien, Edition Praesens, 2004 (“Primo Ottocento. Studien zum italienischen Musiktheather des (frühen) 19. Jahrhunderts”, 3), pp. 39-48.
- Id., Il teatro d’opera a Parma. Quattrocento anni, dal Farnese al Regio, Cinisello Balsamo, Silvana Editoriale, 2007

Teaching methods

Oral lesson and exercises devoted to listening, seminars

Assessment methods and criteria

Oral exam. The particular criteria for evaluation include:
— Knowledge and critical awareness in relationship to current practices and their underlying historical roots
— The capacity to examine and discuss specific themes, and the appropriate exposition of the relative results
— The acquisition of an informed methodology of analysis of the different historical sources
— The capacity to connect the music on the stage with other artistic disciplines, such as literary and figuratives arts.

Other information

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2030 agenda goals for sustainable development

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