Learning objectives
During workshop activity, a learning goal is the awareness of importance of the design procedure so as the interaction between its phases – from territorial to technological scale (I descriptor). The understanding and the capacities to continue learning will be also improved (V descriptor).
Other aims are to apply knowledge to the project with full consciousness and informed judgements (II and III descriptors).
Students will be often called to explain their designs during the workshop activity in collaboration with the part of Technology of Architecture, so that graphic and oral communicative capability will be improved (IV descriptor).
Prerequisites
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Course unit content
This section focuses on the running of the design process – from preliminary to executive phase; on the corresponding requested technical documents; on normative issue related to simple buildings design – minimum standards, morpho-dimensional rules and material characters contained in “Technical Standards for Implementation” and “Building and Urban Code”; finally, on good building practises.
The most important building performances related to the spatial and environmental characters are introduced, according to the building technological system theory introduced in the section “Technology of Architecture”.
Lectures concern:
• Architecture and Sustainability (European sustainable buildings review)
• Building Standards and rules
• Project drawings: site design; plans, sections and building facades (1:100 and 1:50); technological details (1:10 or 1:5)
• Residential building typologies: terrace houses review
• Residential building typologies: detached and semidetached houses review
• Residential building typologies: storey houses review
• Small houses and technological details
• Building envelopes (exterior materials catalogue)
• Technological maquette
Alle lezioni frontali si aggiungono le revisioni in aula di un lavoro di progetto coordinato col modulo principale.
Full programme
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Bibliography
Jones L., Atlante di Bioarchitettura, UTET, Torino, 2002(in biblioteca politecnica)
Gauzin – Muller D., Architettura sostenibile, Edizioni Ambiente, Milano, 2003(in biblioteca politecnica)
Costituisce materiale testuale di riferimento l'intero corpo di lezioni del corso pubblicato sulla piattaforma "Lea"
Teaching methods
This part of studio is organized in lectures, workshops on particular design topics, coordinated with Technology of Architecture, and seminars with external experts.
Assessment methods and criteria
Il corso si conclude con l’esame finale in cui ogni gruppo presenterà le tavole di progetto, secondo le modalità che verranno precisate durante lo svolgimento del corso, e viene sottoposto ad un breve orale sui principali contenuti presentati, onde verificare, nel primo caso, il livello di competenza raggiunto ovvero la capacità di applicare i principali contenuti della materia e, nel secondo caso, il livello di conoscenza teorica. La valutazione terrà conto sia delle prove in itinere sia della qualità e rispondenza agli imput del progetto consegnato.
In particolare, la valutazione finale terrà conto, relativamente al progetto, dei seguenti ambiti di giudizio:
Analisi preliminari e del sito oggetto di intervento (15%)
Qualità architettonica (25%)
Appropriatezza e correttezza del sistema tecnologico adottato (45%)
Qualità grafica delle tavole e del modello (15%)
e relativamente alle prove in itinere, di un bonus del 5%.
Può essere richiesto un approfondimento teorico sui contenuti delle lezioni svolte in aula.
Other information
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2030 agenda goals for sustainable development
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