HISTORY AND ANTHROPOLOGICAL THEORIES
cod. 1006176

Academic year 2015/16
2° year of course - First semester
Professor
Academic discipline
Discipline demoetnoantropologiche (M-DEA/01)
Field
Istituzioni di filosofia
Type of training activity
Related/supplementary
30 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

The aim of this course is to offer an introduction to the history of social and cultural anthropology. The most important theories and schools will be discussed, from the XIX century until the most recent debates (first Dublin descriptor). The general description will provide students to critically understand the discipline development as well the social and epistemological transformation’s processes linked to European colonial expansion (second and third Dublin descriptors).

Prerequisites

None.

Course unit content

The course presents the most important theories and schools in the history of anthropology locating them in their historic and social context. It will be discussed the evolutionary theories (Tylor, Morgan), diffusionism, the historical particularism of Boas, the first experiences of fieldwork, the French sociological school (Durkheim, Mauss), American cultural anthropology (Kroeber, Benedict, Mead), the British functionalist anthropology (Malinowski, Radcliffe-Brown), and the following critical positions (Leach, Gluckman), French structuralism (Lévi-Strauss), marxist anthropology, Italian anthropology, post-modern anthropology. Particular attention will be draw to the women's anthropology and to feminist anthropology.

Full programme

- - -

Bibliography

• Ugo Fabietti, Storia dell’antropologia, Bologna, Zanichelli, 1991 [terza ediz., 2011].

• Alice Bellagamba, “Antropologia, femminismo e studi di genere. Esperienze straniere e italiane”, in Gli studi delle donne in Italia, a cura di Paola di Cori e Donatella Barazzetti, Roma, Carocci, 2001, pp. 97-117.

• Nicole-Claude Mathieu, "Critiche epistemologiche sulla problematica dei sessi nel discorso etno-antropologico", in dwf, Donne Ritrovate, numero 10-11, 1989, pp. 8-54 (testo reperibile sulla piattaforma Dolly in formato PDF).

• Paola Tabet, “Mani, strumenti, armi”, in Le dita tagliate, Roma, Ediesse, 2014, pp. 179-248.

I testi di Bellagamba e Tabet saranno a disposizione nella Dispensa di Storia e teorie dell’antropologia a.a. 2015/16.

Oltre ai testi sopraindicati, gli studenti porteranno a scelta i testi di due tra i seguenti autori. Tali testi saranno a disposizione nella Dispensa di Storia e teorie dell’antropologia a.a. 2015/16:

• Franz Boas, “I limiti del metodo comparativo dell’antropologia”, in Antropologia Culturale, 1970, a cura di Bonin e Marazzi, Milano, Hoepli, pp. 127-135;

• Marcel Mauss, “Una categoria dello spirito umano; la nozione di persona, quella di «io»” in Teoria generale della magia, 2000, Torino, Einaudi, pp. 351-381;

• Alfred R. Radcliffe-Brown, “Concetto di funzione nelle scienze sociali”, in Antropologia Culturale, 1970, a cura di Bonin e Marazzi, Milano, Hoepli, pp. 223-242;

• Margareth Mead, “Il significato delle domande che ci poniamo”, “Sesso e temperamento”, in Maschio e femmina, 1991, Milano, Oscar Mondadori, pp. 13-28, pp. 120-151;

• Claude Lévi-Strauss, “Il concetto di struttura in etnologia”, in Antropologia Strutturale, Milano, Il Saggiatore, pp. 309-356;
• Ernesto de Martino, “Crisi della presenza e crisi del cordoglio”, in Morte e pianto rituale. Dal lamento funebre antico al pianto di Maria, 1983, Torino, Boringhieri, pp. 12- 56;
• Michelle Zimbalist Rosaldo, 1979, “Lavoro domestico e attività pubblica: sul ruolo sociale dei sessi”, in Miceli Rosaria, Oppressione della donna e ricerca antropologica, Roma, Savelli Editore, pp. 27-58.

• James Clifford, “Sull’autorità etnografica”, in I frutti puri impazziscono. Etnografia, letteratura e arte nel secolo XX, 1999, Torino, Bollati Boringhieri, pp. 35-72.

Teaching methods

The course is based on lectures. Students will be encouraged to participate, drawing connections between key concepts and theories.

Assessment methods and criteria

Final exam : oral exam.
Exams will test general knowledge about the history of anthropology, situating anthropologists and theoretical notions in their historic and geographic context; particular attention will be requested to fieldwork experiences.

Other information

--