AESTHETICS - FE
cod. 1005473

Academic year 2014/15
1° year of course - First semester
Professor
Academic discipline
Estetica (M-FIL/04)
Field
Istituzioni di filosofia
Type of training activity
Characterising
30 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

Analytical and logical argumentative comptence relating to the various models of knowledge and to the aestetic mediums and languages. Ability in analysis and discussion of the theories and models of contemporary aesthetics.

Prerequisites

The student must possess knowledges concerning the history of modern and contemporary philosophy

Course unit content

Aesthetics (6 CFU)

The course aims at considering the concept of aesthetic experience in these three main authors: David Hume, John Dewey, Hans-Gerog Gadamer.

Full programme

- - -

Bibliography

Sources:
David Hume, La regola del gusto, in Opere, vol. III, Bari, Laterza, 2008; or: Saggi di estetica, a c. di I. Zaffagnini, Parma, Pratiche ed., 1995, pp. 39-62.
John Dewey, Arte come esperienza, a c. di G. Matteucci, Palermo, Aesthetica, 2010; or: trad. it. a c. di A. Granese, Firenze, La Nuova Italia, 1995: the following chapters are requested: I. L’essere vivente; II. L’essere vivente e le cose eteree; III. Come si forma un’esperienza; XIII. Critica e percezione.
Hans-Georg Gadamer, Verità e metodo, a c. di G. Vattimo, Milano, Bompiani, 1994, the following parts are requested:
- Parte I, cap. I, sez. I, solo il paragrafo a. Il problema del metodo (saltare da b [“Concetti-guida umanistici”] in avanti), pp. 25-31.
- Parte I, cap. II, sez. I, paragrafi a. Il concetto di gioco b) La trasmutazione in forma e c) La temporalità dell’estetico, pp. 132-162.
- Parte II, cap. II (Elementi di una teoria dell’esperienza ermeneutica), sez. I, paragrafi a. Il circolo ermeneutico e il problema dei pregiudizi; b. I pregiudizi come condizioni della comprensione; c. Il significato ermenutico della distanza temporale, d. Il principio della «Wirkungsgeschichte», pp. 312-357.

The follwing book are suggested as mere supports to the reading of the sources; they are not obligatory:

Hume: Andrea Gatti, Hume’s Taste for Standard. Experience and Aesthetic Judgment Reconsidered, in Hume. Nuovi Saggi/Hume. New Essays, «I Castelli di Yale, 11, 2011, pp. 131-143.
Dewey: Esperienza estetica. A partire da John Dewey, a c. di L. Russo, Palermo, Aesthetica, 2007; A. Ottobre, Arte, esperienza e natura. Il pensiero estetico di John Dewey, Milano, Albo Versorio, 2012.
Gadamer: O. Ottaviani, Esperienza e linguaggio: ermeneutica e ontologia in Hans-Georg Gadamer, Roma, Carocci, 2010; M.L. Martini, Orizzonte e linguaggio. I confini dell’esperienza del mondo nel pensiero di Hans-Georg Gadamer, Milano, Mursia 2006.

Teaching methods

Frontal lessons, with readings, remarks and discussions concerning the texts indicated in this Syllabus.

Assessment methods and criteria

Oral Examination

Other information

- - -