Learning objectives
The aim is to develop the ability to write an organic text, containing a correct argument, on the course-topic.
Prerequisites
Knowledge of contemporary issues in hermeneutics.
Course unit content
Narrative identity and personal identity in Ricoeur's hermeneutics.
Full programme
P. Ricoeur, Tempo e racconto, vol. I, Milano, Jaca Book, 1994, Parte prima, capp. I-III.
P. Ricoeur, Tempo e racconto, Milano, Jaca Book,1988, vol. III, Conclusioni, La prima aporia...l'identità narrativa.
P. Ricoeur, Sé come un altro, Milano, Jaca Book, 1994, Prefazione, Studio V e Studio VI.
D. Jannotta, Introduzione a Sé come un altro.
D. Jervolino, L'amore difficile, Introduzione, I: Paul Ricoeur e l'ermeneutica del sé, Roma, Ed. Studium, 1995, pp. 21-66.
E. Soetje, Fra narrazione e storia, Torino, Rosenberg & Sellier, 1993, Capp. I-II; cap. IV, pp. 184-191.
H.-J. Gortz, La narration comme acte fondamentale et l'idée di"identité narrative", in P. Ricoeur. L'herméneutique à l'école de la phénoménologie, Paris, Beauchesne, 1995.
B. Stevens, Le soi agissant et l'etre comme acte, "Revue philosophique de Louvain",1990, n. 80, pp. 581-596.
O. Mongin, Il concetto di attestazione, in L'io dell'altro. Confronto con Paul Ricoeur, a cura di A. Danese, Genova, Marietti, 1993.
Bibliography
P. Ricoeur, Tempo e racconto, vol. I e III, Milano, Jaca Book, 1986-88.
P. Ricoeur, Sé come un altro, Milano, Jaca Book, 1993.
Assessment methods and criteria
Oral exam and practical text.
Other information
Tutorial program for students which have difficulty to learn.