Learning objectives
knowledge of selected texts
Course unit content
Marxists in clergyman. Educating the "Homo novus" in mid-nineteenth Cetnruy catholicism
Full programme
From Modernism era to Vatican II, French Catholic Theologians and philosophers settled a new dogma on the concept of “social justice”. That concept was introduced and promoted by umanistic and atheistic systems, the most important of which is marxism. Certain jesuit authors, in particular, were to build up a new christian paideia, melting catholic theology with marxistic categories. That experiment provoked a reaction from hierarchies.
Bibliography
- Ludwig Feuerbach, L’essenza del cristianesimo (qualsiasi edizione), Karl Marx, Le tesi su Feuerbach (qualsiasi edizione).
- J. W. O’Malley, How “Humanistic” is the Jesuit Tradition? (disponibile sul sito del docente)
- Pedro Arrupe S.J., Uomini per gli altri e I nostri collegi oggi e domani (disponibili sul sito del docente).
- Cristiano Casalini, Lo spirito della frontiera. Pedagogia gesuita ai tempi di Pedro Arrupe (disponibile sul sito del docente).
- Un testo tra i seguenti:
Francesco Mattei, La formazione dell’anthropos téleios, Anicia 2010.
Henri de Lubac, L’idée chretienne de l’homme et la recherche d’un “homme nouveau”, in Etudes, 10, 1947 (scaricabile da http://gallica.bnf.fr) e un articolo di Jean Daniélou tra quelli citati a lezione dal docente;
Jacques Maritain, L’umanesimo integrale, Borla 2002.
J. W. O'Malley, Che cosa è successo nel Vaticano II, Vita e Pensiero 2010.
- Letture libere:
François Mauriac, Le mystère Frontenac oppure Noeud de vipères oppure Vie de Jésus
Paul Claudel, L’annonce faite à Marie
Paul Claudel, Jeanne d’Arc au bûcher – oratorio, musica di Artur Honegger (1935-38); anche nella versione cinematografica di Roberto Rossellini
Teaching methods
lessons and class discussions
Assessment methods and criteria
discussion / students must prepare their own lesson on the subject-matter