Learning objectives
The course aims to provide students with adequate knowledge about the elements
that characterize the library science and the bibliography with particular attention to the organization of libraries in Italy and the development of technologies for document processing.
(knowledge and understanding)
The course will introduce students to a critical understanding of the issues and technologies related to the library world. This knowledge will be achieved and supported with lectures, seminars, conferences, study visits, and will be screened with oral examinations.
(applying knowledge and understanding)
The study of methodologies and the techniques of library organization will produce an understanding of the structure and content of document management. This knowledge will offer document processing skills appropriate to library orientation and bibliographic instruction.
(making judgements)
At the end of the course the students, based on the analytical knowledge of both theoretical and technical system, should have acquired the ability to understand the library management issues as well as to learn the fundamental knowledge for bibliographic management.
(communication skills)
At the end of the course, students should have achieved the ability to communicate clearly and to use the appropriate technical vocabulary related to the issues of the course.
(learning skills)
The commitment on the theoretical and disciplinary aspects of information science should give students the appropriate methodology and learning skills useful for access to future professions related to management of cultural heritage (with particular reference to libraries collections).
Course unit content
Library functions and services. Library science, bibliography and the disciplines of the book. Collections construction and management. Resources and services in the digital environment.
Full programme
Bibliografia d’esame
Modulo A:
Biblioteconomia:
Giorgio Montecchi - Fabio Venuda, Manuale di biblioteconomia, Quinta edizione, Milano, Bibliografica, 2013 (p.105-167, 211-240).
Giovanna Granata, Introduzione alla biblioteconomia, Bologna, Il Mulino, 2009 (p.61-98, 123-205).
Guida alla biblioteconomia, a cura di M. Guerrini, con G. Crupi e S. Gambari, collaborazione di V. Fugaldi, Milano, Editrice Bibliografica, 2008 (p. 22-55, 137-171, 196-211, 250-309);
Bibliografia e Storia delle biblioteche:
A. Serrai – F. Sabba, Profilo di Storia della Bibliografia, Milano, Sylvestre Bonnard. 2005 (p.1-77 compreso il sommario).
F. Sabba, La ‘Bibliotheca Universalis’ di Conrad Gesner, monumento della cultura europea, Roma, Bulzoni, 2012.
Modulo B:
Storia della Bibliografia e Storia delle biblioteche:
G. Naudé, Istruzioni per allestire una biblioteca, introduzione e traduzione di Alfredo Serrai, con un saggio di Maria Cochetti, a cura di Massimo Gatta, Macerata, Biblohaus, 2012.
Anna Giulia Cavagna. Introduzione di La biblioteca di Alfonso II Del Carretto marchese di Finale. Libri tra Vienna e la Liguria nel XVI secolo. Finale Ligure, Centro Storico del Finale, 2012, p.9-16.
Materiale e articoli in press distribuiti durante le lezioni
Bibliografia aggiuntiva per i non frequentanti il I modulo:
Giorgio Montecchi - Fabio Venuda, Manuale di biblioteconomia, Quinta edizione, Milano, Bibliografica, 2013 (tutto);
un testo a scelta tra i seguenti:
G. Solimine, Scenari, culture, pratiche di servizio, Roma-Bari, Laterza, 2004.
A. Serrai, Il cimento della Bibliografia, Milano, Bonnard, 2001.
L. Balsamo, La Bibliografia, Firenze, Sansoni, 2000.
G. Solimine, Le raccolte delle biblioteche: progetto e gestione, Firenze, Bibliografica, 1999.
A. Serrai, Guida alla biblioteconomia, Firenze, Sansoni editore, (I ed.1981, III ed.1990).
Bibliografia aggiuntiva per i non frequentanti il II modulo:
A. Serrai, Breve storia delle Biblioteche in Italia, Milano, Bonnard, 2006 (in particolare le parti introduttive generali di ogni capitolo).
Teaching methods
The course consists of lectures in classroom.
During the lectures the general issues relating to bibliography and library science will be discussed.
Assessment methods and criteria
The oral exam is a final evaluation of the topics covered in the lectures and the
texts listed in course bibliography.