Learning objectives
Knowledge of the history of music in the Seventeenth and Eighteenth century. Competence in critical and cognitive listening
Course unit content
Title: Music and the scene in the Seventeenth and Eighteenth century.
The course studies the european music in the Seventeenth and Eighteenth century between opera and public scenes. Will be proposed and studied exemples and critical essays on different musical genres that have shaped the modern concept of music as expression of passions. The course teachs analytical and interpretive skills in listening to historical music.
Bibliography
P. Fabbri, Monteverdi, Torino, EdT, 1985, pp. 148-171
2) M. Privitera, Arcangelo Corelli, Palermo, L’Epos, 2000, pp. 96-188
3) R. Strohm, Aria e recitativo. Dalle origini al’ottocento, in Enciclopedia della musica, a cura di Jean-Jacques Nattiez, Torino , Einaudi, 2001-2005, IV: Storia della musica europea, pp. 416-430;
4) N. Dubowy, “Un riso bizzaro dell'estro poetico": il "Flavio Cuniberto" (1681) di Matteo Noris e il dramma per musica del secondo Seicento, in «Musica e storia», XII/2, 2004, pp. 401-424
5) C. Fertonani, La musica strumentale di Antonio Vivaldi, Firenze, Oschki, 1998, pp. 1-47, 319-356.
6) J-M. Bardez, I dibattiti sulla musica nel secolo dei Lumi, in Enciclopedia della musica, a cura di Jean-Jacques Nattiez, Torino , Einaudi, 2001-2005, IV: Storia della musica europea, pp. 588-605;
7) C. Dahlhaus, Analisi musicale e giudizio estetico, Bologna, Il Mulino, 1991, pp. 67 -79
8) T. Georgiades, Del linguaggio musicale nel teatro mozartiano, in Mozart, a cura di Sergio Durante, pp. 291-315.
9) F. Della Seta, Cosa accade nelle “Nozze di Figaro” II, 7-8? Problemi di teoria e analisi del melodramma, in «Il Saggiatore musicale», V, 1998, pp. 269-307
10) P. Russo, Fedra o Aricia? Le ragioni delle "cagioni episodiche", in Giovanni Paisiello e la cultura europea del suo tempo, a cura di Francesco Paolo Russo, Lucca, LIM, 2000, pp. 96-126
Teaching methods
Oral lesson; dialgue between teacher and students
Assessment methods and criteria
Discussion about the bibliography