Prerequisites
Good knowlege of music history
Course unit content
Through the analysis of some texts, the first part of the course will outline the main lines of research that have interested historians of the past music and teaches to read a text critically to music history by identifying the historiographical traditions that inform it. The second will introduce the tools of bibliographic research, and bibliographic conventions for writing short essays in musicology.
Bibliography
Carl Dalhaus, Fondamenti di storiografia musicale, Firenze, Discanto, 1980, capitoli III (‘Cos’è un fatto nella storia della musica”) e XI (“Problemi della storia della ricezione”)
F. Alberto Gallo, Introduzione, in Musica e storia tra medio evo e età moderna, a cura di F. Alberto Gallo, Bologna, Il Mulino, 1986, pp. 9-29
Carl Dahlhaus, I principi delle edizioni musicali nel quadro della storia delle idee, in La critica del testo musicale. Metodi e problemi della filologia musicale, a cura di Maria Caraci Vela, Lucca, LIM,1995, pp. 63-73
Philippe Vendrix, Concezioni diverse della storia musicale in Enciclopedia della musica, diretta da Jean-Jacques Nattiez, II: Il sapere musicale, Torino, Einaudi, 2002, pp. 591- 610
Georg Feder, Filologia musicale. Introduzione alla critica de testo, all’ermeneutica e alle tecniche di edizione, Bologna, Il Mulino, 1992, pp. 95-147
Giovanna Gronda, Statuto d’autore e statuto del testo nella librettistica del ’700, in Il ritorno di Lorenzo da Ponte, a cura di V. Pianca e A. Toffoli, Città di Vittorio Veneto, 1993, pp. 161-173
Lorenzo Bianconi, Hors d’oeuvre alla filologia dei libretti, in «Il Saggiatore musicale», II, 1995, pp. 143-154
Testi:
Carl Dahlhaus, Le origini dell’interpretazione romantica di Bach in L’esperienza musicale, a cura di Michela Garda e Gianmario Borio, Torino, EdT, 1989, pp. 135-154.
Paolo Russo, “Imitateurs inspirés de la corruption du gout”: travestimenti musicali nella “Cantate Française”, in Id. La parola e il gesto, studi sull’opera francese nel Settecento, Lucca, LIM, 1997, pp. 39-64
Paolo Russo, Le ‘intenzioni’ d’«Hippolyte», in «Il Saggiatore musicale», III/2, 1996, pp. 393-409
Francesco Degrada, “Don Carlos”: il teatro musicale e la sua funzione critica, in Il palazzo incantato. Studi sulla tradizione del melodramma dal Barocco al Romanticisimo, II, Fiesole, Discanto, 1979, pp. 143-154