Learning objectives
The aim of the module is to teach students about the main concepts of political thought in the modern and contemporary age (state, rights, representation, sovereignty, etc.) and to provide a historical and political exploration of the processes behind the rise and crisis of the state/nation.
Course unit content
The course will analyse the most important notions of the state throughout the history of European political thought. The course will be structured in two modules: the first will be dedicated to the general part regarding the evolution, throughout the history of political thought, of the main concepts that characterise the development of the state: sovereignty, legitimacy, representation. The lecture part conducted in the second module will be dedicated to the rise of the state in the modern age.
Bibliography
1. M. D'Addio, Storia delle dottrine politiche, Genova, ECIG, 2002 (volume unico), i capitoli:
Cap. 1 (La civiltà greca e la politica); cap. 3 (Filosofia e politica: Platone); cap. 4 (La politica come scienza: Aristotele); cap. 5 (Autorità, potere, Impero: l'esperienza politica romana); cap. 10 (Realismo politico e autonomia della politica: Machiavelli); cap. 11 (Lo stato e la comunità; internazionale: Bodin e Suarez); cap. 13 (Ragione, legge di natura e politica: lo Stato Leviatano di Hobbes); cap. 15 (Società di natura, società civile e Stato Costituzionale per Locke); cap. 17 (Libertà e Stato Costituzionale: Montesquieu); cap. 18 (Libertà e uguaglianza: lo Stato democratico. Rousseau); cap. 20 (Il Federalista. La Rivoluzione Americana e la formazione degli Stati Uniti); cap. 21 (Storia, rivoluzione e Stato. Burke); cap. 26 (Liberalismo e stato costituzionale: Constant); cap. 27 (Libertà e uguaglianza: il problema della democrazia. Tocqueville). Cap. 32 (Utilitarismo e liberalismo: Stuart Mill).
2. R. Gherardi (a cura), La politica e gli Stati. Problemi e figure del pensiero occidentale, Carocci, Roma 2004. I capitoli:
Parte prima, capitoli 1,2,3,4,6.
Parte seconda, capitoli relativi ai seguenti autori: Burke, Sieyés, Kant, Fichte, Hegel, Constant, Tocqueville, Mill, Marx, Mosca, Weber, Dewey, Kelsen, Schmitt, Arendt.
Teaching methods
An oral examination may be taken.