DEVELOPMENT ECONOMICS AND INTERNATIONAL COOPERATION -IBD
cod. 1004549

Anno accademico 2012/13
2° anno di corso - Primo semestre
Docente
Settore scientifico disciplinare
Economia politica (SECS-P/01)
Field
Attività formative affini o integrative
Tipologia attività formativa
Affine/Integrativa
63 ore
di attività frontali
9 crediti
sede: PARMA
insegnamento
in - - -

Obiettivi formativi

Il corso mira a fornire una solida formazione in economia dello sviluppo e a fornire gli strumenti analitici necessari a comprendere i fatti e le cause della globalizzazione al fine di studiarne gli effetti sui paesi.

Prerequisiti

- - -

Contenuti dell'insegnamento

Questo corso analizza alcuni dei temi principali dello sviluppo economico, sia dal punto di vista empirico che teorico. Dopo aver definito i concetti principali e i metodi di misura dello sviluppo economico, si prosegue con un'analisi più dettagliata della disuguaglianza, della povertà e della crescita della popolazione evidenziando i legami con lo sviluppo e la possibilità che si creino percorsi di crescita diseguale. A questo scopo, per meglio comprendere le trasformazioni strutturali che accompagnano il processo di sviluppo, si studieranno le interazioni economiche e le migrazioni fra le zone rurali e quelle urbane. Inoltre si analizzeranno i mercati e le istituzioni che sono in grado di influenzare il tenore di vita nei paesi in via di sviluppo, concentrandosi in particolare sui fallimenti di mercato e sulle loro conseguenze. Prima di concludere, si ritornerà all'analisi aggregata, approfondendo il ruolo delle condizioni iniziali in grado di favorire lo sviluppo economico e concentrando l'attenzione sull'importanza relativa del percorso compiuto rispetto al ruolo delle aspettative future, attraverso l'analisi delle complementaretà e dei rendimenti crescenti. Infine, si studieranno in modo approfondito le questioni proncipali della teoria e delle politiche riguardanti gli scambi internazionali.

Programma esteso

Programma esteso


Chapter 2: Economic Development: Overview
2.1. Introduction
2.2.2 Historical experience
2.3 Income distribution in developing countries
2.4 The many faces of underdevelopment
2.4.1 Human development
2.4.2 An index of human development
2.4.3 Per capita income and human development
2.5 Some structural features
2.5.1 Demographic characteristics
2.5.2 Occupational and production structure
2.5.3 Rapid rural-urban migration
Chapter 5: History, Ecpectations, and Development
5.1 Introduction
5.2 Complementarities
5.2.1 Introduction: QWERTY
5.2.2 Coordination failure
5.2.3 Linkages and policy
Box: Heavy industry as a leading sector: early planning in India
5.2.4 History versus expectations
5.3 Increasing returns
5.3.1 Introduction
5.3.2 Increasing returns and entry into markets
5.5 Other roles for history
5.5.1 Social Norms
5.5.2 The status quo
Chapter 6: Economic Inequality
6.1 Introduction
6.2.2 Economic inequality: preliminary observations
6.3. Measuring economic inequality
6.3.1 Introduction
6.3.2 Four criteria for inequality measurement
6.3.3 The Lorenz curve
6.3.4 Complete measures of inequality
Chapter 7: Inequality and Development: Interconnections
7.1 Introduction
7.2 Inequality, income, and growth
7.2.1 The inverted-U hypothesis
Box: The tunnel effect
7.2.2 Testing the inverted-U hypothesis
7.2.3 Income and inequality: uneven and compensatory changes
7.2.6 Inequality and growth: evidence
7.2.8 Inequality, capital markets and development
7.2.9 Inequality and development: Human capital
Appendix: Multiple steady states with imperfect capital markets
Chapter 8: Poverty and Undernutrition
8.1 Introduction
8.2 Poverty : first principles
8.2.1 Conceptual issues
8.2.2 Poverty measures
8.3 Poverty: empirical observations
8.3.1 Demographic features
8.3.2 Rural and urban poverty
8.3.3 Assets
8.3.4 Nutrition
Box: Nutrition and income: a case study from South India
8.4 The functional impact of poverty
8.4.1 Poverty, credit, and insurance
Appendix: More on poverty measures
Chapter 9: Population Growth and Economic Development
9.1 Introduction
9.2 Population: some basic concepts
9.2.1 Birth and death rates
9.2.2 Age distributions
9.3 From economic development to population growth
9.3.1 The demographic transition
9.3.2 Historical trends in developed and developing countries
9.3.3 The adjustment of birth rates
Box: Three generations
Box: Women’s wages and fertility decline: a study of Sweden
9.4 From population growth to economic development
Chapter 10: Rural and Urban
10.1 Overview
10.1.1 The structural viewpoint
10.1.2 Formal and informal urban sectors
10.1.3 Agriculture
10.1.4 TheICRISAT villages
10.2 Rural-urban interaction
10.2.1 Two fundamental resource flows
10.2.2 The Lewis model
Box: Surplus labor: a natural experiment
10.3 Rural-urban migration
10.3.1 Introduction
10.3.2 The basic model
10.3.3 Floors on formal wages and the Harris-Todaro equilibrium
10.3.4 Government policy
10.3.5 Comments and extensions
Chapter 11: Markets in Agriculture: an Introduction
11.1 Introduction
11.2 Some examples
Box: Labor teams and tournaments in rural West Africa
11.3 Land, labor, capital, and credit
Chapter 12: Land
12.1 Introduction
12.2 Ownership and tenancy
12.3 Land rental contracts
12.3.1 Contractual forms
12.3.2 Contracts and incentives
Box: Is sharecropping associated with lower yields?
12.3.3 Risk, tenancy, and sharecropping
12.4 Land ownership
12.4.1 A brief history of land inequality
12.4.3 Land size and productivity: empirical evidence
12.4.5 Land reform
Box: Operation Barga
Box: Land reforms: South Korea and Mexico
Chapter 13: Labor
13.1 Introduction
13.2 Labor categories
Box: Labor markets in the ICRISAT villages
Chapter 14: Credit
14.1 Introduction
14.1.1 The limits to credit and insurance
14.1.2 Sources of demand for credit
14.2 Rural credit markets
14.2.1 Who provides rural credit?
Box: Formal lenders in Thailand
Box: Informal lenders in the Philippines
14.2.2 Some characteristics of rural credit markets
Chapter 15: Insurance
15.1 Basic concepts
Box: Self-insurance and bullocks
Box: Credit as insurance: a case study from Nothern Nigeria
Chapter 16: International trade
16.1 World trading patterns
16.2 Comparative advantage
16.3 Sources of comparative advantage
16.3.1 Technology
16.3.2 Factor endowments
16.3.3 Preferences
16.3.4 Economies of scale
16.4 Summary
Chapter 17: Trade policy
17.1 Gains from trade?
17.1.1 Overall gains and distributive effects
17.1.2 Overall losses from trade?
17.2 Trade policy: import substitution
17.2.1 Basic concepts
17.2.2 More detail
Box: Learning by doing
Box: Import substitution: Brazil
17.3 Export promotion
17.3.1 Basic concepts
17.3.2 Effect on the exchange rate
17.3.3 The instruments of export promotion: more detail
Box: Case study: ‘Outward orientation’ in South Korea
17.4 The move away from import substitution
17.4.1 Introduction
17.4.2 The eighties crisis
Box: A hot summer in Rio
17.4.3 Structural adjustment
Box: An example: Mexico in the 1980s
17.5 Summary

Bibliografia

Capitoli scelti dal testo di Debraj Ray, Development Economics, 1998,Princeton University Press. Ulteriori letture verranno indicate a lezione.

Metodi didattici

Lezioni frontali.

Modalità verifica apprendimento

L'esame finale è scritto, con due domande di importanza simile ed un'ora di tempo.
Una domanda tratterà di argomenti teorici o empirici in termini generali, mentre l'altra domanda riguarderà uno studio di caso approfondito, indicato nel programma come box. Le risposte dovranno essere rigorose, pertinenti e complete, poiché l'obiettivo è quello di mostrare di avere ottenuto una buona comprensione della materia.

Altre informazioni

- - -