Learning objectives
Outlining the main semantic, epistemological and methaphysical questions of perception. Inquiring on the complex boundaries between perception and thought.
Course unit content
Title of the Course: Thought, representation and experience
Trought a examination of the main philosophical theories of perception, the course will be focused on some key issues related to the concept of experience. Particular regard will be given to the concepts of representation and image and to the complex boundaries between perception and thought.
Bibliography
Module A:
5 credits:
- A. Paternoster, Il filosofo e i sensi, Roma, Carocci, 2007, pp. 7-56 pp. 57-124
- Cartesio, Meditazioni Metafisiche (qualsiasi edizione): Prima e Seconda Meditazione
- A. Schopenhauer, Il mondo come volontà e rappresentazione (qualsiasi edizione): Libro Primo («Il mondo come rappresentazione»
6 credits: the students have to add the following text:
- J. Hospers, La percezione: a che cosa assomiglia il mondo?, in J. Hospers, Introduzione all’analisi filosofica, Mondadori Università, 2003, pp. 87-118
Module B:
5 credits:
- A. Paternoster, Il filosofo e i sensi, Roma, Carocci, 2007, pp. 57-124
- S. Zeki, Neurologia dell’ambiguità, in G. Lucignani, A. Pinotti (a cura di), Immagini della mente, Milano, Cortina, 2007, pp. 83-119.
- V. Gallese, Corpo vivo, simulazione incarnata e intersoggettività. Una prospettiva neurofenomenologica, in M. Cappuccio (a cura di), Neurofenomenologia. Le scienze della mente e la sfida dell’esperienza cosciente, Milano, Bruno Mondadori, 2006, pp. 293-326
- J.L. Austin, Senso e sensibilia, Genova, Marietti, 2001, capitoli dall’1 al 5
6 credits: the students have to add the following text:
- S. Gallagher & D. Zahavi, La mente fenomenologica. Filosofia della mente e scienze cognitive, Milano, Raffaello Cortina, 2009, limitatamente al cap. 5 (Percezione, pp. 137-162).
In order to supervise more closely the authors that will be presented in the course, it is suggested both the use of a handbook of History of Philosophy and a Dictionary of Philosophy.
Teaching methods
Frontal lectures and readings of texts.
Assessment methods and criteria
Written exams for students of sciences of education.
Written paper and oral exam for students of Philosophy.