ADULT EDUCATION
cod. 19328

Academic year 2010/11
1° year of course - First semester
Professor
Academic discipline
Pedagogia generale e sociale (M-PED/01)
Field
Discipline pedagogiche e metodologico-didattiche
Type of training activity
Characterising
40 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

- acquire a deeper knowledge of educational processes within a work group
- acquire a deeper knowledge of the role of the service coordinator seen as an adult educator

Prerequisites

- - -

Course unit content

The course aims at exploring education experiences of practitioners within educational services. In particular, the theoretical basis and the methodogy of management of educational groups will be analyzed in depth, focusing on the idea that participation in a group of work can promote knowledge, relational and pedagogical skills as well as foster mutual exchange. The role of the service coordinator seen as an adult educator will be examined with a particular emphasis on rules, tasks, communication and conflict management within the group.

Full programme

- - -

Bibliography

The students will discuss 4 books in total during the oral examination.
One book of the following:
□ Dewey, Come pensiamo. Una riformulazione del rapporto fra il pensiero riflessivo e l'educazione, La Nuova Italia, Scandicci (Fi), 1996 (o edizioni precedenti, in lingua italiana o in lingua originale).
□ Knowles M.S., Holton E.F. III, Swanson R.A., Quando l'adulto impara. Andragogia e sviluppo della persona, F. Angeli, Milano, 2008 (o edizioni precedenti, in lingua italiana o in lingua originale).
Two books of the following:
□ Agosti A., Gruppo di lavoro e lavoro di gruppo. Aspetti pedagogici e didattici, F.Angeli, Milano, 2006.
□ Contini M. (a cura di), Il gruppo educativo. Luogo di scontri e di apprendimenti, Carocci, Roma, 2000.
□ Gigli A., Conflitti e contesti educativi. Dai problemi alle possibilità, Junior, Azzano San Paolo (Bg), 2004.
□ Lumbelli L., Comunicazione non autoritaria, F.Angeli, Milano, 1972.
□ Sclavi M., Arte di ascoltare e mondi possibili. Come si esce dalle cornici di cui siamo parte, B. Mondadori, Milano, 2003.
One book of the following:
□ Coordinamento pedagogico provinciale di Parma, Educare nella prima infanzia. Casi e strumenti per il coordinamento pedagogico, Centro Studi Erickson, Trento, 2010.
□ Musatti T., Mayer S., Il coordinamento dei servizi educativi per l’infanzia. Una funzione emergente in Italia e in Europa, Junior, Azzano San Paolo (Bg), 2003.
□ Premoli S., Il coordinamento pedagogico nei servizi socio educativi, F. Angeli, Milano, 2008.
□ Stradi M.C. (a cura di), Coordinamento pedagogico. Educazione e territorio, Junior, Azzano San Paolo (Bg), 2004.

Teaching methods

- Lectures
- Small group sessions
- Debate

Assessment methods and criteria

oral examination

Other information

- - -