MUSICAL DRAMA
cod. 03522

Academic year 2008/09
3° year of course - First semester
Professor
Academic discipline
Musicologia e storia della musica (L-ART/07)
Field
Beni musicali, cinematografici e teatrali
Type of training activity
Characterising
80 hours
of face-to-face activities
10 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

Knowledge of the dramaturgic devices specific to the theatrical genre of “Italian opera”; knowledge of the general outlines of the history of opera; reading and comprehension of an opera libretto and its structure. Reading and analysis of an opera score. <br />

Prerequisites

- - -

Course unit content

 Unit A: Dramaturgy of Italian opera <br />
<br />
The first part will introduce the most heavily debated issues in the study of opera and <br />
will outline the ways in which music, literary text, recitation, theatre productions, etc. ! <br />
have been organised over time to create musical theatrical performances. The course will concentrate primarily <br />
on the history of Italian opera between 1700 and 1900. <br />
<br />
Unit B: The ’“Infranciosamento” of italian opera in Eighteenth centuury reforms <br />
The Unity B present the relationship between French and Italian musical theatre at the end of Seventeenth century and during the Eighiteenth century (Metastasio, Gluck, Goldoni, the opéra-comique and dramma giocoso). <br />

Full programme

- - -

Bibliography

one of the following works: <br />
a) CARL DAHLHAUS, Drammaturgia dell'opera italiana, in Storia dell'opera italiana, VI: Teorie e tecniche, immagini e fantasmi, Torino, EdT, 1988, pp. 77-162 <br />
b) LORENZO BIANCONI, Introduzione a La drammaturgia musicale, Bologna, Il Mulino, 1985, pp. 7-51 <br />
2) PAOLO FABBRI, Istituti metrici e formali, in Storia dell'opera italiana, VI: Teorie e tecniche, immagini e fantasmi, Torino, EdT, 1988, pp. 163-233 <br />
B] Questions about musical Dramaturgy <br />
3) ANNA TEDESCO, «Scrivere a gusti del popolo»: l’“Arte nuevo” di Lope de Vega nell’Italia del Seicento, «Il Saggiatore musicale», XIII, 2006, n. 2 <br />
4) PAOLO RUSSO, Il re riconosciuto: il colpo di scena tra opéra comique e opera giocosa, in Baldassarre Galuppi "il Buranello", a cura di Rodobaldo Tibaldi, Venezia-Parma, Marsilio – La casa della musica, 2007 <br />
5) PHILIP GOSSETT, Le «edizioni distrutte» e il significato dei cori operistici nel Risorgimento, «Il Saggiatore musicale», XII, 2005, n. 2 <br />
6) VIRGILIO BERNARDONI, “Un colore sinfonico… e un colore scenico”. Malipiero e la poetica dell’anti-opera, in Drammaturgie musicali del Novecento. Teorie e testi, a cura di Marco Vincenzi, Lucca, LIM, 2008 <br />
C] An history of opera: <br />
one of the following works: <br />
a) LORENZO BIANCONI, Il teatro d'opera in Italia, Bologna, il Mulino, 1993 <br />
b) GILLES DE VAN, L'opera italiana. La produzione, l'estetica, i capolavori, Roma, Carocci, 2002 <br />
D] Texts <br />
8) "Anna Bolena" di Gaetano Donizetti: William Ashbrook, "Donizetti. Le opere", Torino, EDT, 1987, pp. 1-65; 95-100 (or: Philip Gossett, "Anna Bolena e la maturità di Donizetti", in "Atti del I Convegno internazionale di studi donizettiani", 22-28 settembre 1975, Bergamo, Azienda autonoma di Turismo, pp. 247-310. <br />
<br />
Other specific readings will be assigned during the course

Teaching methods

Evaluation: testing and discussion of workshop activity; interview to discuss bibliography material. <br />

Assessment methods and criteria

- - -

Other information

- - -