METHODOLOGY OF MUSICAL RESEARCH
cod. 19548

Academic year 2007/08
1° year of course - First semester
Professor
Academic discipline
Musicologia e storia della musica (L-ART/07)
Field
Ambito aggregato per crediti di sede
Type of training activity
Hub-specific activity
40 hours
of face-to-face activities
5 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

Know the principal research methods; distinguish between the various approaches to music history based on analytical, structural and reception theory. Be aware of the main contemporary methodological debates.

Prerequisites

- - -

Course unit content

<br />Course title: Musical historiography: tools and course outline <br />
<br />
The course has been divided into two sections. <br />
Through analysis of a number of key texts, the first part will examine the principal lines of research that have guided musical historiography over the last century. <br />
The second part will introduce bibliographical research tools and bibliographical conventions in preparing brief essays in musicology. 

Full programme

- - -

Bibliography

Carl Dalhaus, Fondamenti di storiografia musicale, Firenze, Discanto, 1980 <br />
<br />
Jean-Jacques Nattiez, Musicologia generale e semiologia, Torino, EdT, 1987, pp. 3-93< /P> <br />
<br />
F. Alberto Gallo, Introduzione, in Musica e storia tra medio evo e eta moderna, a cura di F. Alberto Gallo, Bologna, Il Mulino, 1986, pp. 9-29 <br />
<br />
L?esperienza musicale, a cura di Michela Garda e Gianmario Borio, Torino, EdT, 1989, pp. 1-35; 135-154 <br />
<br />
Carl Dahlhaus, I principi delle edizioni musicali nel quadro della storia delle idee, in La critica del testo musicale. Metodi e problemi della filologia musicale, a cura di Maria Caraci Vela, Lucca, LIM,1995, pp. 63-73 <br />
<br />
Lorenz o Bianconi, Hors d?oeuvre alla filologia dei libretti, in , II, 1995, pp. 143-154 <br />
<br />
Giovanna Gronda, Statuto d?autore e statuto del testo nella librettistica del Settecento. Considerazioni in vista di una nuova edizione critica dei libretti dapontiani, in Il ritorno di Lorenzo Da Ponte, a cura di Vittorino Pianca e Aldo Toffoli, Vittorio Veneto, Citta di Vittorio Veneto, 1993, pp. 161-173 <br />
<br />
Paolo Russo, ?Imitateurs inspires de la corruption du gout?: travestimenti musicali nella ?Cantate Francaise?, in Id. La parola e il gesto, studi sull?opera francese nel Settecento, Lucca, LIM, 1997, pp. 39-64

Teaching methods

# <br />
<br />
<br />
Classroom lectures; bibliographical research lab; workshop on historiographic analysis and comment on music history research <br />
<br />
Evaluation: testing and discussion of workshop activity; interview to discuss bibliography material

Assessment methods and criteria

- - -

Other information

- - -