THEATER AND PERFORMING ARTS (WITH WORKSHOP)
cod. 1009870

Academic year 2023/24
1° year of course - First semester
Professor
- Paola DONATI - Roberta Pierangela GANDOLFI
Academic discipline
Discipline dello spettacolo (L-ART/05)
Field
Metodologie, analisi e tecniche della comunicazione
Type of training activity
Characterising
66 hours
of face-to-face activities
9 credits
hub: PARMA
course unit
in ITALIAN

Learning objectives

To get the students closer to the KNOWLEDGE of performative practices, intended both as an art form (theatre, dance, opera) and as a way of communication and expressionthat i s adopted in several fields of contemporary societies (culture, politics...).
By following the classes, students should be able to identify the specific shape of performative practices and their ways of working within the vast realm of contemporaneity; they will acquire a good use of specific terminology and the capacity for using it in communication in an appropriate way

Prerequisites

NONE

Course unit content

The course introduces to the critical knowledge of theatre and of all kind of performative practices, of their process of creation and fruition, in the context of contempoirary social and cultural life and public sphere. We will take in consideration the biological and social bais of performative languages and their function and uses in contemporary societies.
We will start by making clear some notions, like 'theatre', 'representation', 'performance', then we will go through the broad spectrum of live arts, those arts that 'put into live', that live in the direct interaction between performers and their publics, between those who act and those invited to assist the perdormance.

The approach need to be interdisciplinary: performance is approached as a 'language' that is common to different fields. On the one side, the field of theatrical productin: theatre studies will help to read this art field, with his codificated rules as far as palying, playwriting, stage-directing. On the other field,

Full programme

It will be indicated at the beginning of the course

Bibliography

BIBLIOGRAPHY(part of it can be read in english by erasmus students)

1. Peter Brook, The open door, Einaudi (print on demand a 14.50 euro, presso la libreria Universitas di vicolo Grossardi 3)
2. Fabrizio Fiaschini (a cura di) Controcampi. Estetiche e pratiche della performance negli spazi del sociale, Roma, Bulzoni 2022 (da studiare: introduzione di Fiaschini, e saggi di Deriu, Tolomelli, Gandolfi, Calvaresi, Pioselli, Dalla Sega. Tutti scaricabili da ELLY)

3. Inoltre, leggere in alternativa (o/o)
• Consigliato per tutti quelli che hanno visto Las Aves e/o partecipato al workshop: il testo drammatico di Aristofane, Gli uccelli (commedia greca, va bene qualunque edizione, testo drammatico facilmente reperibile nelle biblioteche; sul web si può scaricare la traduzione di Ettore Romagnoli, al sito ARISTOFANE: Gli uccelli (testo completo) (filosofico.net).
• oppure le pagine divulgative di un volumetto che aiuta a capire perché molte persone si sentano estranee al teatro: Roberta Gandolfi (a cura di) Quanto dista il teatro? Un’indagine socio-poetica tra spettatori e non spettatori a Parma, Titivillus, 2018 (*scaricabile su ELLY; da studiare: introduzione; saggi di Gandolfi e Armenzoni, Deriu, Baliani, e voci di cittadini e cittadine)
4. Infine sono parte della bibliografia d’esame obbligatoria i 3 Power Point caricati su ELLY: “LE ARTI PERFORMATIVE”, “I PERFORMANCE STUDIES” e “GUIDA AI LIBRI DI TESTO”

Chi non frequenta il workshop deve inoltre leggere: Luigi Allegri, Invito a teatro. Manuale minimo dello spettatore (Laterza 2018)

Chi sostiene l’esame interamente da non frequentante deve infine aggiungere, oltre al libro di Allegri, anche l’ascolto di 4 lezioni registrate, connesse al power point ARTI PERFORMATIVE: lezioni 3-6 registrate nel 2020 (12,13,17 e 19 novembre), reperibili a Corso: LINGUAGGI TEATRALI DELLA CONTEMPORANEITA' (CON WORKSHOP) (unipr.it). Si segnala che per accedere all’ascolto delle registrazioni è necessario prima iscriversi al team del corso, seguendo le istruzioni riportate nel primo degli annunci della piattaforma ELLY 2020 sopra indicata.

Teaching methods

- - -

Assessment methods and criteria

Written and oral. Both parts (written and oral) contribute to the final vote in the proportion of 50 per cent.
Read the italian part for more detail

Other information

It is necessary to join the ELLY PLATOFRM of this course (https://elly2022.dusic.unipr.it/course/view.php?id=488)
to axcess to materials and bibliographical sources for this course.

After a look to the platform, Erasmus students and non frerquentanti students are invited to contact the teacher via e-mail to have indication for preparing the exam.