CATALOGING - INFORMATION RETRIEVAL SYSTEMS
cod. 19553

Academic year 2007/08
1° year of course - First semester
Professor
Academic discipline
Archivistica, bibliografia e biblioteconomia (M-STO/08)
Field
Discipline linguistiche, filologiche e metodologiche
Type of training activity
Characterising
40 hours
of face-to-face activities
5 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

<br />Present and analyze different information retrievals systems.

Prerequisites

- - -

Course unit content

<br />Information Retrieval (IR) systems. Systems for organization of bibliographic data. Users, documents, indexing languages. Catalogues and bibliographies as IR systems. Formats for bibliographic description and citation.<br /> 

Full programme

- - -

Bibliography

Renato BETTI. Comunicazione, in Enciclopedia. Torino, Einaudi, 1977-1982, vol. 15, pp. 119-127<br /><br />Gianna DEL BONO. La bibliografia: un'introduzione. Roma, Carocci, 2000, pp. 13-32, 149-167 (e saper consultare)<br /><br />Michael GORMAN. La Terza Era della descrizione bibliografica: uno sguardo al futuro, in Il futuro della descrizione bibliografica. Atti della giornata di studio, Firenze, 13 novembre 1987. Roma, Associazione Italiana Biblioteche, 1988, pp. 159-166 <br />Elisa GRIGNANI. Sistemi di recupero dell'informazione: alcuni modelli, "L'indicizzazione", luglio-dicembre 1987, pp. 59-63Fabio METITIERI, Riccardo RIDI. Biblioteche in rete. Roma, GLF editori Laterza, 2003, pp. 73-158 (cap. 4: Biblioteche e Opac nel mondo, 5: Biblioteche e Opac in Italia, 6: Biblioteche e Opac europei, 7: Le biblioteche e gli Opac statunitensi, 8: Opac specializzati, archivi e musei). Versione online: www.laterza.it/bibliotecheinrete<br /><br />Giovanni SOLIMINE. Controllo bibliografico universale. Roma, Associazione Italiana Biblioteche, 1995<br /><br />

Teaching methods

<br />TEACHING programme consists of a series of lectures (an outline of topics presented is usually offered in PowerPoint, see at page: <www2.unipr.it/~grignani/EGhome/TT2005/calendprova.html>), seminars, written assignements, at least one oral presentation from each student. <br />ASSESSMENT is conducted throught a final oral exam, in which the results of courswork are also considered (20%).

Assessment methods and criteria

- - -

Other information

- - -