MUSICAL DRAMA
cod. 1004256

Academic year 2022/23
2° year of course - First semester
Professor
- Paolo RUSSO
Academic discipline
Musicologia e storia della musica (L-ART/07)
Field
"storia, archeologia e storia dell'arte"
Type of training activity
Characterising
60 hours
of face-to-face activities
12 credits
hub: PARMA
course unit
in ITALIAN

Learning objectives

At the end of the course, students will have KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING of the essential historical lines of Italian music and musical dramaturgy. They will be able to activate an attentive and critical listening of both instrumental pages and vocal and operational pages, they will be able to identify the lyric numbers contained in an Italian libretto written between the Seventeenth to Nineteenth century and distinguish the sections in which they were conventionally divided (Applying knowledge and understanding). They will be able to express the content of the discipline with specific language and technical competence, at least with regard to poetic, narrative, linguistic and formal structures (communication skills). Even without requiring analytical skills and techniques in the field of music, however, it is necessary to acquire at least the main terms to describe the music that has been listened. The students will also be able to query the sources of opera, even not presented in class, in order to identify the specific traits and the most useful for forthcoming studies (learning skills).

Prerequisites

Knowledge of the essentials of the history of Italian literature and the basis of Italian metrics and poetic.

Course unit content

The first part of the course will introduce the issues of the history of opera and music as a cultural heritage in its dual nature: objects to be protected and preserved and heritage to be listened to and understood. The second part will deal in detail with the techniques and strategies with which music has historically organized a theatrical drama. It proposes the study of theatrical strategies available to music. The poetic structures of the libretto, the musical forms that intone it, the techniques for adapting pre-existing texts to musical theater, the forms of the expression of dramatized human passion will be examined.

Full programme

Bibliography for the first six cfu (Drammaturgia musicale and Istituzioni di Storia della musica e Beni musicali)
1) Paolo Russo, In ascolto. Mappe sonore per la storia della musica, Lucca, LIM, 2022
2) Angelo Pompilio – Alessandro Iannucci, Il patrimonio musicale: entità materiale e immateriale, in I beni musicali: salvaguardia e valorizzazione. Atti della giornata nazionale di studi (Roma, Ministero dei beni e delle attività culturali e del turismo, 29 novembre 2016), a cura di Antonio Caroccia, Associazione culturale “Il Saggiatore musicale” / Fondazione Istituto Italiano per la Storia della Musica / Società Italiana di Musicologia, 2018, pp. 79-90 (https://www.sidm.it/templates/jomi/materiali/pubblicazioni/2016BeniMusicali.pdf)
3) Dietrich Berke. Opera omnia e monumenta, in Enciclopedia della musica, a cura di Jean-Jacques Nattiez, Torino, Einaudi, 2002, II: Il sapere musicale, pp. 909-932
4) Lorenzo Bianconi, Il libretto d’opera, in Il contributo italiano alla storia del pensiero. Musica, a cura di Sandro Cappelletto, Roma, Istituto della Enciclopedia Italiana, 2018, pp. 187-208
5) Claudio Toscani, L’opera italiana dell’Ottocento: le fonti manoscritte, in Il libro di musica. Per una storia materiale delle fonti musicali in Europa, a cura di Carlo Fiore, Palermo, L’epos, 2004, pp. 315-340 (https://www.dropbox.com/s/vc9gr6ju935pkni/Fiore_Il%20libro%20di%20musica%20web.pdf?dl=0)
6) Stanley Boorman, I primi stampatori musicali, in Il libro di musica. Per una storia materiale delle fonti musicali in Europa, a cura di Carlo Fiore, Palermo, L’epos, 2004, pp. 115-136 (https://www.dropbox.com/s/vc9gr6ju935pkni/Fiore_Il%20libro%20di%20musica%20web.pdf?dl=0)
7) Tim Carter, L’editore musicale tra Cinque Seicento, in Il libro di musica. Per una storia materiale delle fonti musicali in Europa, a cura di Carlo Fiore, Palermo, L’epos, 2004, pp. 137-162 (https://www.dropbox.com/s/vc9gr6ju935pkni/Fiore_Il%20libro%20di%20musica%20web.pdf?dl=0)
8) Nicoletta Guidobaldi, I suoni ritrovati. La ripresa dei miti musicali nelle immagini del primo Rinascimento, “Musica e Storia”, VI, 1998/1, pp. 167-192
9) Franca Trinchieri Camiz, La bella cantatrice. I ritratti di Leonora Barone e Barbara Strozzi a confronto, in Musica, scienza e idee nella Serenissima durante il Seicento: atti del convegno internazionale di studi, Venezia, Palazzo Giustinian Lolin, 13-15 dicembre 1993, Venezia, Fondazione Levi, 1996, pp. 285-294. https://archivio.fondazionelevi.it/record/58004/files/PDF.pdf?version=1

Second part (six cfu, only for Drammaturgia musicale)
1) Gloria Staffieri, Un teatro tutto cantato. Introduzione all’opera italiana, Roma, Carocci, 2013
2) Lorenzo Bianconi, Il teatro d’opera in Italia, Bologna, Il Mulino, 1993, pp. 47-96
3) Gilles De Van, Teatralità francese e senso scenico italiano nell’opera dell’Ottocento, in La realizzazione scenica dello spettacolo verdiano. Atti del congresso internazionale di studi (Parma, 28-30 settembre 1994), a cura di P. Petrobelli e F. Della Seta, Parma, Istituto di Studi Verdiani, 1996, pp. 167-186
4) Gilles de Van, Il groviglio dell’intreccio: appunti sulla drammaturgia di Metastasio, in Il melodramma di Pietro Metastasio. La poesia, la musica, la messa in scena e l’opera italiana nel Settecento, A cura di Rossana Maria Caira Lumetti, Elena Sala Di Felice, Roma, Aracne, 2006, pp. 161-172
5) Listen with libretto at least one act of Metastasio – Domenico Cimarosa, Olimpiade e Giovanni Bertati. Study Andrea Chegai, Quando ciò che è simile si fa diverso. Cimarosa e l’Olimpiade (cinquant’anni dopo), in L’Olimpiade, Venezia, Teatro La Fenice, 2001, pp. 55-64 (https://www.teatrolafenice.it/wp-content/uploads/2019/03/OLIMPIADE-L%E2%80%99.pdf)
6) Listen with libretto at least one act of Giovanni Bertati - Domenico Cimarosa, Il matrimonio segreto. As libretto use that edited by Alessandro di Profio, in Il matrimonio segreto, Venezia, La Fenice, 2004, pp. 9-68 (https://www.teatrolafenice.it/wp-content/uploads/2019/03/MATRIMONIO-SEGRETO-IL.pdf)
7) Listen all Antonio Somma, Giuseppe Verdi, Un ballo in maschera and study:
8) Gilles de Van, “Un bal masqué” d’Auber à Verdi: une perspective inversés, in L’opéra en France et en Italie (1791-1925). Une scène privilégée d’échanges littéraire et musicaux. Actes du colloque franco-italien tenu à l’Académie musicale de Villecroze (16-18 octobre 1997), a cura di Hervé Lacombe, Paris, Société Française de Musicologie, 2000, pp. 223-234, tr. it. Dal “Ballo in maschera” di Auber a quello di Verdi: una prospettiva invertita, in Un Ballo in maschera, Parma, Teatro Regio, 2011, pp. 67-75 («I quaderni del FestivalVerdi», 5)
9) I saggi di Guido Paduano e Paolo Cecchi, in Un ballo in maschera, Venezia, La Fenice, 1999, pp. 56-75 (https://www.teatrolafenice.it/libretti/page/2/?starts_with=B)
10) Paolo Russo, Il bel canto di Oscar: trasformazioni grottesche del paggio operistico, “Itiniera”, VIII, 2014, pp. 1-14 (https://riviste.unimi.it/index.php/itinera/article/view/4597/4718)
11) One artiche chosen between :
Michele Curnis, 'Salamandre ignivore...orme di passi...': Sul libretto di “Un ballo in maschera”, in “Studi verdiani”, 17, 2003, pp. 166-192
or
Fabio Failla, Giuseppe Cencetti, Verdi e la disposizione scenica di “Un ballo in maschera”, in “Studi verdiani”, 20, 2006, pp. 15-45

Non-attending students have to add
- for the first part of the course the chapters 2 (Franco Piperno, Musica e corti nella prima età moderna, pp. 75-129), 4 (Franco Piperno, Senza parole. Strumenti e musica strumentale dall’Italia all’Europa, pp. 189-254), 7 (Andrea Chegai, Geografie e pratiche del classicismo musicale, pp. 363-412) of Musiche nella storia. Dall’età di Dante alla Grande guerra, ed by Andrea Chegai, Franco Piperno, Antonio Restagno, Emanuele Senici, Roma, Carocci, 2018.
- for the second part of the course the online course "Musical Dramaturgy" among the blended courses of the Elly platform

Bibliography

For the first part of the course we can rely on Paolo Russo, "In ascolto. mappe sonore per la storia della musica", Lucca LIM, 2022; for the second part on
Gloria Staffieri, "Un teatro tutto cantato. Introduzione all’opera italiana", Roma, Carocci, 2013.
The study program is too complex to be contained in this space; it can be found in box "extended program" and in the pages of "Musical dramaturgy" of the Elly platform.

Teaching methods

Frontal teaching and discussion on musical exemples. During the lessons, the terminology necessary for a summary analytical description of the listening experiences will be proposed and illustrated. Useful materials for attending the course will be deposited on the ELLY platform.

Assessment methods and criteria

The test will consist of an oral interview at the end of the course according to the official calendar appointed by the Department. The interview will focus on the texts of bibliography, that wiil be indicated during the course and announced in the website.
The interview will test the understanding of the content of each text listed in the bibliography; will test on the libretto of operas the ability of the student to orient themselves in the dramatic structures of at least one act of the operas indicated: it will be therefore necessary that students listen to them several times while they read the libretto. The lack of knowledge of the operas indicated is cause for failure of the verification.
The ability to develop further knowledge and to ask the teacher pertinent questions, even during the test, will enable excellent results. Likewise, the ability of integrated readings and cross-connections between the texts listed in the bibliography will enable excellent results.

Other information

Audio and video media and computer on-line will be available.