HISTORY OF MUSICAL THEATER
cod. 1004633

Academic year 2014/15
2° year of course - First semester
Professor
Academic discipline
Musicologia e storia della musica (L-ART/07)
Field
Discipline linguistiche, filologiche e metodologiche
Type of training activity
Characterising
30 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub:
course unit
in

Integrated course unit module: COMMUNICATION AND THE HISTORY OF MUSICAL THEATER

Learning objectives

The course aims to analyse the history of the opera from the XVII century to our day from the point of view of music and drama, and of social, economic and material aspects.
The intention is to encourage the student to analyse critically his musical experience examinating the complicated history of the complicated relationship between different ‘languages’, like poetry, music, imagery, gesture.
The critical awareness developed during the course is applied to tasks dedicated to the analysis of audiovisual products of opera, with particular reference to italian, french and german traditions.

Prerequisites

no

Course unit content

The course analyses the following aspects of music theatre from the seventeenth-century to our day:
- Musica and drama in the opera
- Economy and society: production and representation
- Locations: theatres and concert halls, open air venues, virtual venues
- Technology: instruments, set construction, reproducers and diffusers
- Communication: shows, word of mouth and printed word, reproduction, mass-media
- Protagonists: composers, interpretors, players, managers, government, communicators, audience
– Analysis in detail of the history of Parma and its theatres.

Full programme

- Lorenzo Bianconi, Il teatro d’opera in Italia, Bologna, Il Mulino, 1993
- Di Benedetto, Poetiche e polemiche, in Storia dell’opera italiana, VI: Teorie e tecniche, immagini e fantasmi, a cura di Lorenzo Bianconi e Giorgio Pestelli, Torino, EdT, 1988, 1-76
- Gilles de Van, Teatralità francese e senso scenico italiano nell’opera dell’Ottocento, in La realizzazione scenica dello spettacolo verdiano, Atti del congresso internazionale di studi, Parma, 28-30 settembre 1994, a cura di Pierluigi Petrobelli e Fabrizio Della Seta, Parma, Istituto di Studi Verdiani, 1996, pp. 167-186
- Andrea Chegai, Seduzione scenica e ragione drammatica: Verdi ed il “Machbeth” fiorentino del 1847, in «Studi verdiani», XI, 1996, pp. 40-74
- Paolo Russo, Un catalogo della musica scenica settecentesca: Le feste d’Imeneo nella riflessione teatrale della Parma di Du Tillot, in La festa teatrale nel Settecento, a cura di Annarita Colturato e Andrea Merlotti, Lucca, LIM, 2011, pp. 257-282.
- Francesco Paolo Russo, Paisiello e l'opera imperialregia: note sulla genesi de “Il re Teodoro in Venezia” (Vienna 1784), in Mozart, Paisiello, Rossini e l'opera buffa, Laaber, Laaber-Verlag, 1998, pp. 203-229 («Analecta musicologica», XXX/1-2)
- Fiamma Nicolodi, Il sistema produttivo dall’Unità ad oggi, in Storia dell’opera italiana, IV: Il sistema produttivo e le sue competenze, a cura di Lorenzo Bianconi e Giorgio Pestelli, Torino, EdT, 1988, pp. 167-229.

Bibliography

- Lorenzo Bianconi, Il teatro d’opera in Italia, Bologna, Il Mulino, 1993
- Di Benedetto, Poetiche e polemiche, in Storia dell’opera italiana, VI: Teorie e tecniche, immagini e fantasmi, a cura di Lorenzo Bianconi e Giorgio Pestelli, Torino, EdT, 1988, 1-76
- Gilles de Van, Teatralità francese e senso scenico italiano nell’opera dell’Ottocento, in La realizzazione scenica dello spettacolo verdiano, Atti del congresso internazionale di studi, Parma, 28-30 settembre 1994, a cura di Pierluigi Petrobelli e Fabrizio Della Seta, Parma, Istituto di Studi Verdiani, 1996, pp. 167-186
- Andrea Chegai, Seduzione scenica e ragione drammatica: Verdi ed il “Machbeth” fiorentino del 1847, in «Studi verdiani», XI, 1996, pp. 40-74
- Paolo Russo, Un catalogo della musica scenica settecentesca: Le feste d’Imeneo nella riflessione teatrale della Parma di Du Tillot, in La festa teatrale nel Settecento, a cura di Annarita Colturato e Andrea Merlotti, Lucca, LIM, 2011, pp. 257-282.
- Francesco Paolo Russo, Paisiello e l'opera imperialregia: note sulla genesi de “Il re Teodoro in Venezia” (Vienna 1784), in Mozart, Paisiello, Rossini e l'opera buffa, Laaber, Laaber-Verlag, 1998, pp. 203-229 («Analecta musicologica», XXX/1-2)
- Fiamma Nicolodi, Il sistema produttivo dall’Unità ad oggi, in Storia dell’opera italiana, IV: Il sistema produttivo e le sue competenze, a cura di Lorenzo Bianconi e Giorgio Pestelli, Torino, EdT, 1988, pp. 167-229.

Teaching methods

Oral lessons, exercises devoted to listening, seminars

Assessment methods and criteria

Oral exam. The particular criteria for evaluation include:
— Knowledge and critical awareness in relationship to current practices and their underlying historical roots
— The capacity to examine and discuss specific themes, and the appropriate exposition of the relative results
— The acquisition of an informed methodology of analysis of the different historical sources
— The capacity to connect the music on the stage with other artistic disciplines, such as literary and figuratives arts.

Other information

- - -