JOURNALISM AND NEW MEDIA
cod. 1004587

Academic year 2012/13
1° year of course - Second semester
Professor
Academic discipline
Sociologia dei processi culturali e comunicativi (SPS/08)
Field
"discipline tecniche dell'informazione e della comunicazione"
Type of training activity
Characterising
36 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub: -
course unit
in - - -

Integrated course unit module: THEORY AND TECHNIQUES OF JOURNALISTIC LANGUAGE

Learning objectives

The course aims at raising students' understanding of the current trends of online journalism

Prerequisites

It is desirable, in order to access the course, a basic understanding of the history, genres and language of journalism.

Course unit content

Journalism and New Media. The course aims to give students an idea of the development of journalism in the internet and of the  actual trends in the media world. Special emphasis is given to the theme of the end of journalism.

Full programme

- - -

Bibliography

Bibliography for attending students:
1. Nicola Bruno, Raffaele Mastrolonardo: "La scimmia che vinse il Pulitzer. Personaggi, avventure e (buone) notizie dal futuro dell'informazione", Bruno Mondadori, 2011
2. Umberto Lisiero: “Newspaper revolution. L’informazione online al tempo dei social network”, Fausto Lupetti editore, 2013

And a book chosen between these three:


1. Manuel Castells: "Reti di indignazione e speranza. Movimenti sociali nell’era di Internet", Università Bocconi editore, 2012
2. Ignacio Ramonet: “L’esplosione del giornalismo. Da media di massa alla massa dei media”, Edizione IntraMoenia, 2012
3. Elena Valentini: “Dalle gazzette all’iPad. Il giornalismo al tempo di Internet”, Mondadori università, 2012



Bibliography for non attending students:

1. Alessandro Barbano (con la collaborazione di Vincenzo Sasso): “Manuale di giornalismo”, Laterza, 2012
2. Nicola Bruno, Raffaele Mastrolonardo: "La scimmia che vinse il Pulitzer. Personaggi, avventure e (buone) notizie dal futuro dell'informazione", Bruno Mondadori, 2011
3. Umberto Lisiero: “Newspaper revolution. L’informazione online al tempo dei social network”, Fausto Lupetti editore, 2013

And a book chosen between these three:


1. Manuel Castells: "Reti di indignazione e speranza. Movimenti sociali nell’era di Internet", Università Bocconi editore, 2012
2. Ignacio Ramonet: “L’esplosione del giornalismo. Da media di massa alla massa dei media”, Edizione IntraMoenia, 2012
3. Elena Valentini: “Dalle gazzette all’iPad. Il giornalismo al tempo di Internet”, Mondadori università, 2012

Teaching methods

The teaching consists of frontal lessons. The final assessment is out of thirty.

Assessment methods and criteria

oral test

Other information

- - -