Learning objectives
The course aims at raising students' understanding of the current trends of online journalism
Prerequisites
It is desirable, in order to access the course, a basic understanding of the history, genres and language of journalism.
Course unit content
Journalism and New Media. The course aims to give students an idea of the development of journalism in the internet and of the actual trends in the media world. Special emphasis is given to the theme of the end of journalism.
Bibliography
Bibliography for attending students:
1. Nicola Bruno, Raffaele Mastrolonardo: "La scimmia che vinse il Pulitzer. Personaggi, avventure e (buone) notizie dal futuro dell'informazione", Bruno Mondadori, 2011
2. Umberto Lisiero: “Newspaper revolution. L’informazione online al tempo dei social network”, Fausto Lupetti editore, 2013
And a book chosen between these three:
1. Manuel Castells: "Reti di indignazione e speranza. Movimenti sociali nell’era di Internet", Università Bocconi editore, 2012
2. Ignacio Ramonet: “L’esplosione del giornalismo. Da media di massa alla massa dei media”, Edizione IntraMoenia, 2012
3. Elena Valentini: “Dalle gazzette all’iPad. Il giornalismo al tempo di Internet”, Mondadori università, 2012
Bibliography for non attending students:
1. Alessandro Barbano (con la collaborazione di Vincenzo Sasso): “Manuale di giornalismo”, Laterza, 2012
2. Nicola Bruno, Raffaele Mastrolonardo: "La scimmia che vinse il Pulitzer. Personaggi, avventure e (buone) notizie dal futuro dell'informazione", Bruno Mondadori, 2011
3. Umberto Lisiero: “Newspaper revolution. L’informazione online al tempo dei social network”, Fausto Lupetti editore, 2013
And a book chosen between these three:
1. Manuel Castells: "Reti di indignazione e speranza. Movimenti sociali nell’era di Internet", Università Bocconi editore, 2012
2. Ignacio Ramonet: “L’esplosione del giornalismo. Da media di massa alla massa dei media”, Edizione IntraMoenia, 2012
3. Elena Valentini: “Dalle gazzette all’iPad. Il giornalismo al tempo di Internet”, Mondadori università, 2012
Teaching methods
The teaching consists of frontal lessons. The final assessment is out of thirty.