LITERARY ESSAYS
cod. 1001186

Academic year 2010/11
1° year of course - Second semester
Professor
Academic discipline
Letteratura italiana (L-FIL-LET/10)
Field
Attività formative affini o integrative
Type of training activity
Related/supplementary
40 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

The course aims to make students capable of independently developing a critical essay or review for publication in a literary magazine. As such, part of the course is devoted to the teaching of writing such essays.

Prerequisites

To take the course a basic knowledge of Italian literature is required.

Course unit content

Critical essays and Autobiography

Full programme

- - -

Bibliography

F. TOZZI, Ricordi di un impiegato (un'edizione economica a scelta)
CESARE PAVESE, Il mestiere di vivere: diario 1935-1950, Einaudi Tascabili
CARLO LEVI, Cristo si è fermato ad Eboli, Einaudi Tascabili
• ANNAMARIA CAVALLI, Fuga dalla critica, Pàtron Editore
• Scritture, a cura di A. Cavalli, MUP Editore
FRANCESCO GIARELLI, Vent’anni di giornalismo
CORRADO ALVARO, Quasi una vita. Giornale di uno scrittore (1927 -1947)
ARTURO LORIA, Giornale di bordo (22 marzo1942 - 11 settembre 1943), in Firenze: dalle \"Giubbe Rosse\" all\' \"Antico Fattore\"
LALLA ROMANO, Diario di Grecia
GIOVANNI CELATI, Verso la foce
CARLO EMILIO GADDA, Giornale di guerra e di prigionia
GIOVANNI COMISSO, Le mie stagioni
EMILIO LUSSU, Un anno sull'altopiano
ADA NEGRI, Stella mattutina

Teaching methods

The teaching consists of lectures and written homework. The final assessment is out of thirty and will take into account not only the oral examination, but also the evaluation of the essay written by the students, previously corrected and discussed in the oral examination.

Assessment methods and criteria

- - -

Other information

- - -