MUSICAL DRAMA
cod. 03522

Academic year 2012/13
3° year of course - First semester
Professor
Academic discipline
Musicologia e storia della musica (L-ART/07)
Field
Attività formative affini o integrative
Type of training activity
Related/supplementary
72 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub:
course unit
in - - -

Learning objectives

Knowledge of the genesis and practice of different musical dramaturgy. Ability to recognize the different derivations in mixed lyrical numbers

Prerequisites

Knowledge of the essentials of the history of Italian literature and the basis of Italian metrics and poetic.

Course unit content

Italian opera dramaturgy and history of French Opera. Stylistic models and dramaturgical contaminations

Full programme

- - -

Bibliography

Carl Dahlhaus, Drammaturgia dell'opera italiana, Torino, EdT, 2005

Lorenzo Bianconi, Introduzione a La drammaturgia musicale, Bologna, Il Mulino, 1985, pp. 7-51

Lorenzo Bianconi, Il teatro d’opera in Italia, Bologna, il Mulino, 1993, pp. 47-96 (Profilo storico dei modelli drammatico musicali)

Paolo Russo, Largo al concertato! Alle origini del «quadro di stupore», in «Il Saggiatore musicale», 2008, pp. 33-66
Paolo Russo, La parola e il gesto. Studi sull’opera francese nel Settecento, Lucca, LIM, 1997, pp. 5-35

Paolo Russo, Le ‘intenzioni’ d’«Hippolyte», in «Il Saggiatore musicale», III/2, 1996, pp. 393-409

Gilles De Van, Teatralità francese e senso scenico italiano nell’opera dell’Ottocento, in La realizzazione scenica dello spettacolo verdiano. Atti del congresso internazionale di studi (Parma, 28-30 settembre 1994), a cura di P. Petrobelli e F. Della Seta, Parma, Istituto di Studi Verdiani, 1996, pp. 167-186

Fabrizio Della Seta, Italia e Francia nell’Ottocento, Torino, EdT, 1993, (Storia della musica, 9), pp. 91-136, 262-272

Gloria Staffieri, Eugène Scribe, “sceneggiatore” del grand opéra, in «Il Saggiatore musicale», XIV, 2007, pp. 5-54

Gilles de Van, Le Grand opéra entre tragédie lyrique et drame romantique, in «Il Saggiatore musicale», III, pp. 325-360

Teaching methods

Oral lesson; study of musical textes and dialogue between teacher and students

Assessment methods and criteria

Discussion about the bibliography

Other information

Audio and video media and computer on-line will be available.