Learning objectives
Knowledge of the genesis and practice of different musical dramaturgy. Ability to recognize the different derivations in mixed lyrical numbers
Prerequisites
Knowledge of the essentials of the history of Italian literature and the basis of Italian metrics and poetic.
Course unit content
Italian opera dramaturgy and history of French Opera. Stylistic models and dramaturgical contaminations
Bibliography
Carl Dahlhaus, Drammaturgia dell'opera italiana, Torino, EdT, 2005
Lorenzo Bianconi, Introduzione a La drammaturgia musicale, Bologna, Il Mulino, 1985, pp. 7-51
Lorenzo Bianconi, Il teatro d’opera in Italia, Bologna, il Mulino, 1993, pp. 47-96 (Profilo storico dei modelli drammatico musicali)
Paolo Russo, Largo al concertato! Alle origini del «quadro di stupore», in «Il Saggiatore musicale», 2008, pp. 33-66
Paolo Russo, La parola e il gesto. Studi sull’opera francese nel Settecento, Lucca, LIM, 1997, pp. 5-35
Paolo Russo, Le ‘intenzioni’ d’«Hippolyte», in «Il Saggiatore musicale», III/2, 1996, pp. 393-409
Gilles De Van, Teatralità francese e senso scenico italiano nell’opera dell’Ottocento, in La realizzazione scenica dello spettacolo verdiano. Atti del congresso internazionale di studi (Parma, 28-30 settembre 1994), a cura di P. Petrobelli e F. Della Seta, Parma, Istituto di Studi Verdiani, 1996, pp. 167-186
Fabrizio Della Seta, Italia e Francia nell’Ottocento, Torino, EdT, 1993, (Storia della musica, 9), pp. 91-136, 262-272
Gloria Staffieri, Eugène Scribe, “sceneggiatore” del grand opéra, in «Il Saggiatore musicale», XIV, 2007, pp. 5-54
Gilles de Van, Le Grand opéra entre tragédie lyrique et drame romantique, in «Il Saggiatore musicale», III, pp. 325-360
Teaching methods
Oral lesson; study of musical textes and dialogue between teacher and students
Assessment methods and criteria
Discussion about the bibliography
Other information
Audio and video media and computer on-line will be available.