Learning objectives
- To know the basic terminology of pedagogy and education.
- To know, analyze and critically revise the main concepts of social and media pedagogy.
- To connect authors, current developments and concepts.
Course unit content
The course explores the problem of educational needs in human societies, especially the ones connected to today's cultural change and to the policentric structure of the educational system. The course also refers to the role of mass and personal media on implicit education, to digital divide, and to media literacy education.
Bibliography
- S. TRAMMA, Pedagogia sociale, Milano, Guerini, 2010 (nuova edizione).
- D. FELINI, Pedagogia dei media. Questioni, percorsi e sviluppi, Brescia, La Scuola, 2004 [tutto, eccetto il cap. 5].
- M. GUI, Le «competenze digitali». Le complesse capacità d'uso dei nuovi media e le disparità nel loro possesso, Napoli, Scriptaweb, 2010.
- M.C. NUSSBAUM, Non per profitto. Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica, Bologna, Il Mulino, 2011.
- SCUOLA DI BARBIANA, Lettera a una professoressa, Firenze, Libreria Editrice Fiorentina, 1967.
Teaching methods
Oral lesson, group discussion.