HISTORY OF MODERN AND CONTEMPORARY METAPHYSICS
cod. 1008530

Academic year 2019/20
1° year of course - Second semester
Professor
- Faustino FABBIANELLI
Academic discipline
Storia della filosofia (M-FIL/06)
Field
Discipline filosofiche
Type of training activity
Characterising
30 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub: PARMA
course unit
in ITALIAN

Learning objectives

By the end of the class the student will be able: 1) to know the groundlines of the philosophical debate, read some basic texts of it and learn how to analyze its most important moments (1st Dublin Descriptor); 2) to apply to concrete situations and examples the methodologies and the argumentative techniques developed within contemporary metaphysics; to reconstruct the genesis of the concepts under discussion (2nd Dublin
Descriptor); 3) to critically analyze steps taken from the texts (3rd Descriptor of Dublin); 4) to communicate the coordinates of the philosophical debate examined in the course (4th Descriptor of Dublin); 5) to read a philosophical text highlighting the relevant logical steps (5th Descriptor of Dublin).

Prerequisites

None

Course unit content

Existence and reality in contemporary metaphysics.

At the centre of the course are the questions of existence/non-existence, reality/ideality in some classics of contemporary thought. The aim is to highlight the different points of view of the authors, as well as the network of concepts that brings them together and unites them.

Full programme

Existence and reality in contemporary metaphysics.

A. Meinong, Teoria dell’oggetto [1904], in Id., Teoria dell’oggetto. Presentazione personale, a cura di E. Coccia, Macerata, Quodlibet 2003, pp. 19-65;
G. E. Moore, «La confutazione dell’idealismo» [1903], in Id., Studi filosofici, a cura di G. Preti, Bari, Laterza 1971, pp. 43-72;
G. E. Moore, «L’esistenza è un predicato?» [1936], in Id., Metafisica. Classici contemporanei, a cura di A. C. Varzi, Roma-Bari, Laterza 2018, pp. 9-23;
W. V. O. Quine, «Su ciò che vi è» [1948], in Id., Metafisica. Classici contemporanei, a cura di A. C. Varzi, Roma-Bari, Laterza 2018, pp. 24-42;
D. Davidson, «Sull’idea stessa di schema concettuale» [1974], in Id., Verità e interpretazione, a cura di E. Picardi, Bologna, il Mulino 1994, pp. 263-282;
H. Putnam, Ragione, verità e storia [1981], Milano, Il Saggiatore 1985, capp. 1-3, pp. 7-82;
T. Nagel, «Pensiero e realtà» [1986], in Id., Uno sguardo da nessun luogo, Milano, il Saggiatore 1988, pp. 111-135;
H. Putnam, «Realismo e senso comune» [2012], in Bentornata realtà. Il nuovo realismo in discussione, a cura di M. De Caro e M. Ferraris, Torino, Einaudi 2012, pp. 5-20.

Bibliography

A. Meinong, Teoria dell’oggetto [1904], in Id., Teoria dell’oggetto. Presentazione personale, a cura di E. Coccia, Macerata, Quodlibet 2003, pp. 19-65;
G. E. Moore, «La confutazione dell’idealismo» [1903], in Id., Studi filosofici, a cura di G. Preti, Bari, Laterza 1971, pp. 43-72;
G. E. Moore, «L’esistenza è un predicato?» [1936], in Id., Metafisica. Classici contemporanei, a cura di A. C. Varzi, Roma-Bari, Laterza 2018, pp. 9-23;
W. V. O. Quine, «Su ciò che vi è» [1948], in Id., Metafisica. Classici contemporanei, a cura di A. C. Varzi, Roma-Bari, Laterza 2018, pp. 24-42;
D. Davidson, «Sull’idea stessa di schema concettuale» [1974], in Id., Verità e interpretazione, a cura di E. Picardi, Bologna, il Mulino 1994, pp. 263-282;
H. Putnam, Ragione, verità e storia [1981], Milano, Il Saggiatore 1985, capp. 1-3, pp. 7-82;
T. Nagel, «Pensiero e realtà» [1986], in Id., Uno sguardo da nessun luogo, Milano, il Saggiatore 1988, pp. 111-135;
H. Putnam, «Realismo e senso comune» [2012], in Bentornata realtà. Il nuovo realismo in discussione, a cura di M. De Caro e M. Ferraris, Torino, Einaudi 2012, pp. 5-20.

Teaching methods

Lectures. Lecture and analysis of texts. Active interaction between the teacher and the students in form of discussion of particular problems of the course.

Assessment methods and criteria

Oral examination. Criteria of Evaluation. Less than 18: Insufficient comprehension of the topics, insufficient expository clarity and insufficient competence in the use of the philosophical vocabulary. Threshold for 18: sufficient comprehension of the topics, sufficient expository clarity and sufficient competence in the use of the
philosophical vocabulary. Threshold for 24: discrete comprehension of the topics, discrete expository clarity and discrete competence in the use of the philosophical vocabulary. Threshold for 27: good comprehension of
the topics, good expository clarity and good competence in the use of the philosophical vocabulary. Threshold for 30: excellent comprehension of the topics, excellent expository clarity and excellent competence in the
use of the philosophical vocabulary. Threshold for 30 cum laude: as for 30, plus elements of originality (e.g. critical assessment of the course topics) and/or particularly in-depth analysis of the course topics.

Other information

The exam can also be taken as a non-attending student. The books are available on the market or in the Paolotti Library of the University of Parma.