COMMUNITY WELFARE AND FAMILIES
cod. 1003158

Academic year 2019/20
2° year of course - First semester
Professor
Academic discipline
Sociologia generale (SPS/07)
Field
Attività formative affini o integrative
Type of training activity
Related/supplementary
30 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub: PARMA
course unit
in ITALIAN

Learning objectives

Thanks to the course, the student can develop empirical research and social development. This point of view is different. The fact research provides new insights about the tools and methodologies to build primary and secondary networks. The student can improve his way of doing the interviews with the families for the emergence of new needs (Dublin Area 1) In the second part of the course the student can improve its capacity for coordination and supervision in relation to the different contexts in which the family is on. It can learn to projects that enhance the perspective of empowerment the human and structural resources already present in the specific context. (Dublin Area 2) At the end of the course the student will be able to prepare the submission of a proposal and to expose it in front of an audience. (Dublin Area 3 and 4)

Prerequisites

- - -

Course unit content

In the first part of the course dealt with the Fattore4 slogan that guides the welfare of the third millennium and at the heart of the choices a person's autonomy, the territorial capital and the cost of services. The main contents cover - From welfare state to welfare community - The principle of subsidiarity - Family and social networks - The network intervention: The exploration phase - The intervention of the network: the mobilization phase
In the second part of the course are deepened the process of embrittlement of the company, the reduction of financial resources available to local governments and the prospects of a strong welfare retrenchment with the consequences that this will bring.
In the last part of the course which can be explored possible avenues of work. The main contents are addressed: - Secondary networks - The support between families: the forms - The associated families: an emerging phenomenon - Good relational practices of w. c. - The partnership
Nella seconda parte del corso lo studente può migliorare le sue capacità di coordinamento e supervisione in riferimento ai diversi contesti in cui la famiglia è inserita. Può apprendere a progetti che valorizzino nell’ottica dell’empowerment le risorse umane e strutturali già presenti nel contesto specifico . (Dublin Area 2) Alla fine del corso lo studente sarà in grado di preparare la presentazione di una proposta e di esporla di fronte ad un pubblico. (Dublino Area 3 e 4)
Metodi didattici Durante il corso l’insegnante proporrà studi di caso da problematizzare ed esercitazioni per migliorare la capacità di coordinamento e di progettazione. Gli studenti presenteranno un progetto innovativo per proporre una soluzione di welfare comunitario. Lo studente in alternativa potrà presentare uno studio di buone pratiche o di benchmark circa esperienze di welfare comunitario per le famiglie a livello europeo. Altre informazioni I contenuti saranno approfonditi mediante la lettura di romanzi e di dispense. E' prevista un'uscita a Brescia presso la casa della memoria, oltre ad incontri con testimoni.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Il corso sarà verificato attraverso un esame orale che considera: - La dissertazione del progetto realizzato individualmente o in gruppo; o dissertazione circa lo studio di buone pratiche o di benchmark circa esperienze di welfare comunitario per le famiglie a livello europeo. - Una discussione dialogica con il docente guidata da alcune domande come ad esempio: “ Quale potrebbe essere il suo contributo come assistente sociale alla valorizzazione di esperienze di welfare comunitario? Quali potrebbero essere riconosciuti quali elementi per la costruzione di un rapporto efficacia-efficienza per il welfare?... L’esame sarà ritenuto sufficiente se lo studente dimostra di utilizzare i contenuti per formulare opinioni in autonomia e capacità di astrazione. L’esame non sarà sufficiente se lo studente utilizzerà i contenuti solo per una ripetizione mnemonica e orientarsi all’interno della complessità dei contesti e dei contenuti affrontati durante il corso. Programma esteso il programma è valido per frequantanti e non.
The key words proposed by the author are: governance, assessment, ICT, subsidiarity, well being and social responsibility.

Full programme

Program is useful for frequentant and non frequentant students.

Bibliography

For the exam: Fondazione Emanuela Zancan (2015), Cittadinanza generativa. La lotta alla povertà. Rapporto 2015, Bologna, Il Mulino. Luciano Malfer, Fattore 4. Uno slogan per la sostenibilità del welfare, FranAngeli, 2011 Fabio Folgheraiter, Non fare agli altri, Erikcson, 2014, Trento

Teaching methods

During the course the teacher will offer case studies to problematize and exercises to improve the ability of coordination and planning. The students will present an innovative project to propose a solution to community welfare. The student can alternatively present a study of best practices or benchmarks about the experiences of community welfare for families in Europe.

Assessment methods and criteria

The course will be assessed through an oral examination which considers: - The dissertation project carried out individually or in groups, or dissertation about the study of best practices or benchmarks about the experiences of community welfare for families in Europe. - A discussion of dialogue with the teacher guided by some questions such as: "What would be its contribution as a social worker to the enhancement of experiences of community welfare? What might be recognized as the elements for the construction of a relationship effectiveness-efficiency for the welfare? ... The exam will be considered sufficient if the student demonstrates to use the contents to formulate opinions on autonomy and capacity for abstraction. The examination will not be enough if the student will use the contents only for a mnemonic repetition and orientation within the complexity of the contexts and content covered during the course.

Other information

Contents will be treated thanks novels. Stuents can do a research that is useful for exam for 3/30.