Learning objectives
Read and interpret prose and drama
Course unit content
Anton Pavlovich Chekhov: drama and short stories. The precious life of the ordinary.
Pessimism does not result in Chekhovian nihilistic positions, but the path to moral perfection and attention to the participation in the most minute and concrete reality. The search for the truth leads to a constant exercise of will and an open mind, free from prejudices. In this context, for example, we must his trip to the island Sakhalin to study the living conditions of the deportees and his action in favor of the peasants exhausted by famine of 1892. Like no other Chekhov marks the crisis of nineteenth-century novel, not only because he chooses the short form, but because he dissolves from the inside the structure by abolishing the plot. The s laconic style, the lack of events in his stories reflect the randomness of life, whose atmosphere is rendered with the use of symbolic, not descriptive detaisl. Since the nineties, also under the influence of Tolstoy, tends increasingly to address social and philosophical issues broader.
Bibliography
Bibliography
Anton Pavlovič Čechov
Short stories:
Il fiammifero svedese
La morte di un impiegato
Il grasso e il magro
Cognome cavallino
La steppa
Le luci
Una storia noiosa
Mia moglie
La salterellona (o La cicala)
Il duello
La corsia numero 6
Paura
Racconto di un uomo in incognito
Il monaco nero
Tre anni
Lo studente
Ariadna
L'uomo nell'astuccio
L'uva spina
Sull'amore
Anna al collo
La casa con il mezzanino
La mia vita
I mužiki
La signora con il cagnolino
L'arciereo (o Il Vescovo)
La fidanzata
Theatre
Ivanov
Platonov
Il gabbiano
zio Vanja
L'isola di Sachalin (optional)
Fedor Michajlovič Dostoevskij
Le memorie dal sottosuolo
or
Le memoria da una casa di morti
Lev Nikolaevič Tolstoj
La morte di Ivan Il'ič
oppure
Resurrezione
R. BARTLETT, Scenes from a Life, Free Press, London 2004.
E. BAZZARELLI, F. MALCOVATI, Anton Čechov. Antologia critica, LED Edizioni Universitarie, Milano 1993.
G. CARPI, Storia della letteratura russa. Da Pietro il Grande alla rivoluzione d'Ottobre, Carocci editore, Roma 2010.
Per l'esame andranno studiate le seguenti parti:
cap. 7: pp. 437-445, 453-458, 466-470, 484-510
cap. 8: pp. 533-537, pp. 539-540, pp. 554-558 (l'ultimo Tolstoj), pp. 564-571
O. FIGES, Natasha's Dance, Penguin Books, London 2002. Capitoli III-IV-V.
V. NABOKOV, Lezioni di letteratura russa, Garzanti, Milano, solo il capitolo su Čechov.
V. STRADA, EuroRussia. Letteratura e cultura da Pietro il Grande alla rivoluzione, Editori Laterza, Roma-Bari 2005: cap.: II (L'orizzonte perduto: spazio naturale e spazio artificiale nella letteratura russa, pp. 17-34), IX (Il romanzo russo pp. 145-183) X (Intelligencija, pp.183-220) (biblioteca di storia)
V. STRADA et al. (a cura di), Storia della letteratura russa. Vol. III. Il Novecento, tomo I, Einaudi, Torino 1988, pp. 45-71.
Teaching methods
Lectures, oral examination