Learning objectives
To acquire the fundamental concepts and tools of cultural anthropology; to broaden their horizons and vision of the world; to learn to deconstruct stereotypes and question the assumptions of common sense; to develop reflexivity; to develop critical thinking; to become accustomed to listening to others.
Course unit content
The course will focus on the concepts, practices and methods of cultural anthropology granting particular attention to ways of constructing the Other as well as the dimension of ethnographic research and methodology, about which I will provide multiple examples. After historically contextualizing the birth of anthropology and changes in both the ethnographic perspective and the observer/observed relationship over the time, I will lead students in analyzing several fundamental concepts such as culture, cultural relativism, stereotype, identity, gender, kinship, ethnocentrism and cultural translation, highlighting the cultural complexities and specificities of anthropological discourse as a critical tool for reading various social processes. Students will have the opportunity to carry out fieldwork and present the results in a report that will form part of the final evaluation.
Bibliography
1)Teorie, metodi e pratiche dell’ antropologia, dispense di Antropologia Culturale 2016/2017 a cura della docente
2)Fabio Dei, Antropologia Culturale, il Mulino ( cap. 1,2,3,4,5,6, 7 10, 12)
3)Una monografia a scelta tra le seguenti:
- Shostak M., Nisa. La vita e le parole di una donna !Kung, Meltemi, 2002.
- Aria M. Cercando nel vuoto, Pacini, 2007.
- Cuturi F., Juan Olivares, Meltemi, 2003.
- Aime M., Gli uccelli della solitudine, Bollati Boringhieri, 2010
- Mead M., L’adolescenza in Samoa, Giunti, 2007.
- Crapanzano V., Thuami. Ritratto di un uomo dal Marocco, Booklet, 2007.
- Wacquant L., Anima e corpo, DeriveApprodi, 2002.
- Mead M., Maschio e femmina, il Saggiatore, 2016
- Giuffrè M., Donne di Capo Verde, CISU, 2007.
- Strauss L., Tristi tropici, il Saggiatore, 2008.
- Turner V., Dal rito al teatro, Il Mulino, 1986.
- De Martino E., La fine del mondo, Einaudi, 2002.
- Bateson, G.; Mead, M. (1988) Naven, Torino, Einaudi.
- Geertz C, Opere e vite. L’antropologo come autore, il Mulino, 1990-Clifford J., I frutti puri impazziscono.Etnografia, Letteratura e Arte, Bollati Boringhieri, 2010.
- Karp I.-Lavine D.( a cura di), Culture in mostra, Bologna, Clueb, 1995.- Clifford J, Marcus G.E., Scrivere le culture. Poetiche e Politiche dell’Etnografia, Booklet, 1997.
Gli studenti di Scienze dell'Educazione potranno scegliere una monografia tra le seguenti:
- Giuffrè M. (a cura di), Uguali, diversi, normali. Stereotipi, rappresentazioni e contro narrative del mondo rom in Italia, Spagna e Romania, Castelvecchi, 2014.
- Tallè C., 'Scuola, Costumbre, Identità', CISU, 2009.
-Lelli, S., 2007, 'Trasformazioni guaranì. Tra paradigma sciamanico e scuola', CISU
-Benadusi, M., 2012, 'Il segreto di Cybernella', Euno Edizioni
-Gomes, A.M., 1998, 'Venga che te fago scriver. Etnografia della scolarizzazione in una comunità Sinti', CISU
I non frequentanti oltre ai testi indicati dovranno portare anche:
Descola P., Diversità di Natura , diversità di Cultura, Book Time, 2011
Teaching methods
The course will consist of face to face lectures, during which the teacher will explain in detail the content of the exam texts and provide insights and examples with the aid of PowerPoint. I will also lead students in group discussions on specific topics and exercises to be decided on together with the students.
Assessment methods and criteria
oral exam. Possibility of Intermediate tests.
Other information
Readiness to offer individual assistance (student assistance, explanations during class) also in a foreign language (English) to incoming students.